Udskift vindue med dør

Hej

Jeg påtænker at udskifte vores køkkenvindue med en dør i samme bredde. Muren er af mursten og der er 1. sal på huset.

Som jeg ser det burde der ikke være problemer i at tage vinduet ud og skære muren under vinduet ud og sætte en dør i med samme bredde. Har jeg overset noget?

Hilsen TVC

Gør det selv er godt hvis man har tiden
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det burde være ligetil, medmindre der er specielle forhold, med hensyn til stabiliteten på muren, når du skære vinduet ned til soklen.
Nu har jeg ikke lige erfaring med at gøre plads til en dør i et muret hus, men kan det nogensinde blive pænt ved at skære murstene ned? Skal de ik bankes ud en efter en, og så skære nogle nye (evt genbrug) til og mure i igen ved huller ?

Mvh. Christian M
 

Jeg har lavet den øvelse i gavlen på mit hus.

Jeg pillede stenene ud og murede kanterne op, idet jeg synes der ville komme en forkert struktur i muren. I dag skal jeg påpege forholdet, hvis nogen skal opdage det.

I den modsatte gavl lavede jeg den omvendte forretning, nemlig at mure en dørhul delvist til og sætte et vindue i. Også dette er nærmest usynligt, men jeg har også her muret op i forbandt osv.

Jeg vil fraråde blot at skære et hul.


Med venlig hilsen
ktm

 

Du skal ikke skære, men tage de gamle mursten ud, rengøre dem og genbruge dem, til at lave den rigtige forbandt ved kanter. De rengøres lettest ved at gnubbe 2 og 2 kraftig imod hinanden, så mørtelen slides af. Skal enden på nogle sten også være ren, må du børste den med lidt saltsyre opløsning.
Men når du ikke ændrer ved overligger over vindue, så er der ingen risiko for at muren falder ned.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis