Spørgsmål & Råd om Klikgulv.

Går meget og overvejer at ligge noget klikgulv i mit køkken.

Det er dog første gang jeg prøver noget i den dur, men har normal hænderne skruet ok på.
Dog har jeg et par spørgsmål som måske er gode eller lidt dumme Uvidehed.
Og så vil jeg godt ha alle de gode råd jeg kan få.

Når jeg fjerner det gamle gulv så er der spånplader nede under. Så skulle være lige til at ligge oven på.

Skal dog ha det lagt ind under vaskemaskinen og opvaskemaskinen som står i køkkenet, Og kunne godt tænke mig der kunne klare vis der løb noget vand ud, uden at det kunne løbe ned under. Så kan man fuge i kanterne under "maskinerne"? I så fald hvad jeg jeg bruge til at fuge med?

Og så er der flere steder hvor soklen fra køkkenbordet ikke har nogen lister, men hvor det gulv der er nu bare ligger helt ind til? hvad gør jeg der..

Håber i kan hjælpe lidt og komme med nogen gode råd.

Kim.

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Ja det er super med spånplader nedenunder. Men prøv lige at hold øje med om de gamle plader knirker, når du går rundt på dem. Hvis de gør, så skru dem lige efter nu du alligevel har gulvet oppe.

Ang vand under hårde hvidevarerene: Du kan købe nogle plastic plader i fx IKEA, bauhaus mm, som skal foldes i 3 af siderne, inden de skubbes ind og derpå stille de hårde hvidevare oven på. Så kan der ikke ryge vand ind under i al fald. Men jo du kan da sagtens fuge rundt der inde, bare vælg en elastisk fuge.

Hvilket slags gulv er der tale om? Hvis det er gulv uden blødt folie under (som fx alloc har), så skal du lægge noget under inden gulvlægningen.

Ang soklen: Kan du ik sætte fejelister på der?

Mvh. Christian M
 

Skrevet af Christian M på 24-07-2015 16:18
Hej.

Ja det er super med spånplader nedenunder. Men prøv lige at hold øje med om de gamle plader knirker, når du går rundt på dem. Hvis de gør, så skru dem lige efter nu du alligevel har gulvet oppe.

Ang vand under hårde hvidevarerene: Du kan købe nogle plastic plader i fx IKEA, bauhaus mm, som skal foldes i 3 af siderne, inden de skubbes ind og derpå stille de hårde hvidevare oven på. Så kan der ikke ryge vand ind under i al fald. Men jo du kan da sagtens fuge rundt der inde, bare vælg en elastisk fuge.

Hvilket slags gulv er der tale om? Hvis det er gulv uden blødt folie under (som fx alloc har), så skal du lægge noget under inden gulvlægningen.

Ang soklen: Kan du ik sætte fejelister på der?

Hej Christian

Var lige ude og hoppe lidt rundt på det. Og det knirker ikke så den skulle vist være iorden.

Ok vil lige se om jeg kan finde sådan plader. Men kunne nu godt tænke mig at fuge for at være sikker.
Har kik på noget Logoclic Ceramico klikgulv i Bauhaus. Og ja der skal noget underlag under så det skal jeg lige ha købt også

Joo.. haha problemet er bare der hvor der er lister sidder den nogen i noget sølvgrå som jeg ikke lige ved om jeg kan købe. Så ved ikke helt hvad jeg gør der.

Men super tak for de gode svar

 

 

Kan du tage et billede af de grå lister der?

Iøvrigt. En klassisk gør-det-selv-første-gang-fejl er henne ved dørerne. Når du skal lægge gulvet hen under døren (til et andet rum fx), så bør du få lånt/anskaffet dig en finecutter. Så tager du en stump bræt, mærker højden på den på karmen, og skære det væk fr midten af døren (selve døren) og gerne os et par cm af den dertil stødende fodlist. Så kan du nemlig lægge gulvet ind under, i stedet for den grimme metode med at forsøge at skære udenom karmen (lykkes aldrig rigtigt for folk). Bare lige et lille tip - håber det er forståeligt

Nu vi er ved tips: Er der radiatorer i rummet hvor gulvet skal lægges?

Mvh. Christian M
 

Skrevet af Christian M på 24-07-2015 21:54
Kan du tage et billede af de grå lister der?

Iøvrigt. En klassisk gør-det-selv-første-gang-fejl er henne ved dørerne. Når du skal lægge gulvet hen under døren (til et andet rum fx), så bør du få lånt/anskaffet dig en finecutter. Så tager du en stump bræt, mærker højden på den på karmen, og skære det væk fr midten af døren (selve døren) og gerne os et par cm af den dertil stødende fodlist. Så kan du nemlig lægge gulvet ind under, i stedet for den grimme metode med at forsøge at skære udenom karmen (lykkes aldrig rigtigt for folk). Bare lige et lille tip - håber det er forståeligt

Nu vi er ved tips: Er der radiatorer i rummet hvor gulvet skal lægges?

Jo har fået taget et par biller af det

http://www.kong-kim.dk/ftp/misc/kok01.jpg

http://www.kong-kim.dk/ftp/misc/kok02.jpg

http://www.kong-kim.dk/ftp/misc/kok03.jpg

En finecutter er det ikke dem de ofte kalder for multi tool?

Og ja der er en radiator nede for enden af rummet.

 

 

Annonce
Mindes nu godt at man kan købe sølvfarvet fejelister. Men ellers prøv at få dem af uden af skade dem, så kan de måske genbruges.

Har du styr på hvordan du laver det mht radiatoren? Der går vel 2 rør ned i gulvet fra radiatoren

Mvh. Christian M
 

Skrevet af Christian M på 26-07-2015 14:19
Mindes nu godt at man kan købe sølvfarvet fejelister. Men ellers prøv at få dem af uden af skade dem, så kan de måske genbruges.

Har du styr på hvordan du laver det mht radiatoren? Der går vel 2 rør ned i gulvet fra radiatoren

Har ikke lige set nogen men må jo bare ud og på jagt
Nogen steder er det lister som på det ene bilelde og andre steder mangler de.

Men tager da gerne i mod nogen tips til det med radiatoren ?

 

 

Fejelister i plast kaldes også sandlister. Det kan måske gøre jagten lidt lettere.

Ved radiatoren kan du måle op til rørene, bore to huller og skære skråt ind i smig, med den allertyndeste sav du kan finde.

Så kan du give "kilen" lidt lim, lægge den tilbage og skubbe den lidt ind, så den kommer op i plan. Den lille forskel i kanterne dækkes af rosetterne og sandlisten. Det kan laves næsten usynligt.


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Hej Kongkim
Er du sikker på, at det er spånpladegulv? På billede 1 ligner det en masonitplade/træfiberplade, som sikkert ligger over en anden type gulv.
I gamle dage lagde man tit en masonitplade på eksisterende gulv før man lagde vinyl.
Jeg vil købe Pergo laminat gulv, i den kvalitet som hedder original excellence, hvis jeg var dig. Husk også at købe et undergulv til at ligge under laminatgulvet.
Du må ikke ligge gulvet ind under din opvaskemaskine, da gulvet skal kunne "bevæge sig".
Husk altid at læse liggevejledningen som følger med gulvet, hvis du ikke følger vejledningen, så bortfalder garantien på gulvet.
Primo laver nogle sølvgrå plastlister/sandlister og dem kan du købe i Silvan.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Skrevet af Regmos på 26-07-2015 18:17

Fejelister i plast kaldes også sandlister. Det kan måske gøre jagten lidt lettere.

Ved radiatoren kan du måle op til rørene, bore to huller og skære skråt ind i smig, med den allertyndeste sav du kan finde.

Så kan du give "kilen" lidt lim, lægge den tilbage og skubbe den lidt ind, så den kommer op i plan. Den lille forskel i kanterne dækkes af rosetterne og sandlisten. Det kan laves næsten usynligt.

 

Super beskrivelse. Det vil jeg prøve at gøre Takker.

 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis