gennemstrømningsvandvarmere vs Elvarmetank

Hejsa

Vi står og skal til at flytte i vores første hus. VI skal her have sat et solcellesystem op. Vi havde først planlagt at opsætte en elvandvarmer, da nuværende ejer af huset opvarmer vandet via hans olietanksystem. Vi har nu siddet og kigget på gennemstrømningsvandvarmere, og vi tænker på om det er en billigere løsning ift. el forbruget. 

Hvad tror i der ville være billigst? Vi er kun os to personer
- At opsætte en 300l vandtank som er opvarmet via el
- At opsætte en gennemstrømningsvandvarmer til køkkenet og badeværelset?

Håber nogle har nogle gode bud.

Mvh Mads

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Langt det billigste er da at opvarme med olie. El til brugsvand er dyrt!

Hvis I påtænker at sætte et solcellesystem op, ville det da være naturligt at sætte en varmtvandsbeholder op, så I kunne udnytte den el, der forhåbentlig bliver produceret. En gennemstrømningsvandvarmer kræver en stor installeret effekt for at varme vandet op. Det er vel ikke rigtig foreneligt med solceller, hvor man helst skal bruge den producerede effekt på stedet.

Jeg mener også det er billigere at varme vand op med olie end med el, som ikke er produceret med solceller.


fase
Hør nu.
Du skal bruge samme mængde energi på at varme vande på.
Ved el koster en kWh 2.20 kr, olie godt det halve.
Oliefyret har du allerede.
En gennemstrømning varmer bruger meget strøm på en gang, det kræver ofte et kraft kabel som skal fremføres.

Med solceller er regnestykket lidt anderledes, men solen skinner ikke hele tiden.
Så den ultimative løsning ville være en vis med elpatron, der kan kører når der er sol.
Men det er en forretning der er meget længe om at betale sig hjem.

1 el er langt det dyreste til opvarmning af vand , brug oliefyret til dette
2 gennemstrømsvandvarmere kræver en ny hovedafbryder et nyt kraftigt kabel og muligvis en ny og stører elmåler , og skal tit og ofte afkalktes...


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
Jamen hør nu. De nye bruger jo netop ikke meget strøm. Du bliver jo nød til at se tingene i kontekst, for at påstå det er mest rentabelt at beholde et oliefyr. Jeg skriver også i mit indlæg at vi invisterer i solceller.

- Bliver oliepriserne dyrere? svar: ja.
- Er det en langtidsholdbar løsning: Svar: Nej.
- Koster det meget at vedligholde og evt. udskifte et oliefyr med tiden? svar: ja
- Er alternativ energi en god fremtidsinvestering? svar: ja.
- Kan alternativ energu supplere strømforbruget i et hus? svar: ja.

Tilbage betalingstiden er 4.6 år med et hybridsystem

Du skriver, at de nye ikke bruger meget strøm. Det passer ikke af den simple grund, at der kræves en vis mængde energi at varme en liter vand op fra en temperatur til en anden temperatur. Det er en fysisk lov, som ikke kan ændres. Derfor er din påstand forkert.
Du skriver, at du vil investere i solceller, det betyder, at du efter gældende regler er nødt til at bruge den energi, du får ud af solcellerne, nu og her (eller inden for en time), ellers er gevinsten tabt. Derfor er du nødt til at bruge en akkumulerende tank også kaldet en vamtvandsbeholder for at bruge strømmen.
Din beregning af tilbagebetalingstiden vil jeg gerne se dokumenteret. Jeg har svært ved at tro, at du kan komme så langt ned i tilbagebetalingstid. Jeg vil tro at tilbagebetalingstiden for et solcelleanlæg ligger på mindst 20 år, efter de erfaringer jeg har med det.


fase

Ja, tilbagebetalingstiden for mit 6kWp anlæg, der producerer ca. 5.400 kWh/år, til ca. kr. 80.000 efter de gamle regler ( virksomhedsmodellen ) er på knap 5 år. Og efter de regler bruges nettet som " batteri " så der kan trækkes overproduktion fra solskinstimer til forbrug når solen ikke skinner. Man afregnes med andre ord for produceret minus forbrugt el - set over året.

Jeg har endog meget svært ved at forestille at den kan komme længere ned med de nye regler - vil også gætte på ca. 20 år - mindre hvis den producerede energi kan oplagres enten i et batteri eller en varmtvandsbeholder.

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Som jeg også skriver så er det et HYBRID system. Jeg lukker bare tråden her.
Skrevet af McDuck4 på 23-07-2015 16:13
Som jeg også skriver så er det et HYBRID system. Jeg lukker bare tråden her.

Kan du ikke forklare nærmere, hvad det hybride system består af? Jeg forstår ikke helt, hvad du mener med et hybrid system.

 

 


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis