Indbygninsovn tilslutning

Hej LDSer !

Jeg skal sætte en indbygningsovn op men der følger ingen ledning fra ovnen, så skal man sætte ledningerne til en stikdåse bagved ovnen med 7 skruer, hvoraf 2 af dem er bundet.
Ledningen som jeg har pillet af fra den gamle ovn har 4 ledninger 2 sort en brun og en gul.
Hvor skal disse sætte i?

p /p
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvordan er det monteret i vægdåsen ?

Den gule - er der ikke en grøn stribe på den ?

Det lyder som 3 faser og jord - men så mangler der en nul.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Tak for hurtig responce .
Vægdåsen var knækket så var jeg nødt til at klippe ledningen over inden dåsen, og kasser dåsen.
Jeg er ikke helt sikker men, der er grøn stribe på den gule, som formodentlig er jord.
Projektet er i sommerhuset, så jeg kan ikke lige gå og kigge på, men næste gang tager jeg et billede fra ledningen også.

p /p

Hvis du har 3 faser,nul og jord i den faste installation vil jeg anbefale at få fat i en stump 5 G 1,5mm2 tilslutningskabel ( PKAJ ) - så kan du montere den med 3 faser,0 og jord som må være det optimale. Brug den lyseblå til nul og den grøn/gule til beskyttelsesleder ( jord ) - de andre farver til faserne er ligegyldige.

L1,L2,L3 er faserne,PE er jord og N er nullen. Lusen skal blive siddende.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Endnu en gang tak.
Jeg ved ikke om du kan åbne billederne jeg har opladet, jeg har endda nummereret dem for at få et svar jeg kan forstå.
Jeg ved ikke hvilken af dem skal være fase og hvilken nul og jord.
Kan du skrive hvilken farve skal skrues på hvilket nummer?

PS. Er 5G kabel en kabel med 5 ledninger?

p /p
Skrevet af bahaman på 22-07-2015 21:51
Endnu en gang tak.
Jeg ved ikke om du kan åbne billederne jeg har opladet, jeg har endda nummereret dem for at få et svar jeg kan forstå.
Jeg ved ikke hvilken af dem skal være fase og hvilken nul og jord.
Kan du skrive hvilken farve skal skrues på hvilket nummer?

PS. Er 5G kabel en kabel med 5 ledninger?

Ja,  5 G 1,5mm2 er et 5-leder kabel.

Jeg kunne godt åbne billederne, derfor svarer jeg som jeg gør.

Udfra de farver du opgiver kan jeg ikke afgøre hvad der er fase og hvad der er nul ( hvis der er nogen ) Vi er nødt til at vide hvad der er i den anden ende.

Jeg synes da jeg skrev ret tydeligt hvad der er faser,nul og jord - men igen :

L1,L2,L3 er faserne - N er nul og PE er jord.

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce

Hej.

Jeg tror, som gammel elektroniker, at hvis du ikke forstår svaret, skal du holde dig fra det og ringe til elektrikeren.

mvh


 varmetossen

Tak for svarene.
Klaus@ dit svar vil tage modet fra enhver LDSer.
Hele projektet går ud på at lave det selv. Det er udfordringen. Ellers var det ikke et projekt.
Når det er så sagt har jeg forstået sådan at diagrammet skal forstås således;
Henholdt til numre jeg har sat på billedet : L1 , L2, L3 er skrue 1'2'3 og PE er nr. 6 og nul er 4 og 5.
Jeg skal ha en fase dvs en hvor voltmeter lyser når man rører den, og nul det er den som ikke reagere på voltmeter og jord er vel indlysende, gul omend grøn stribe .
Men der er en lille krølle, der kommer kun 4 ledninger fra den kabel som var bundet til den gamle komfur.
Hilsen

p /p
Skrevet af bahaman på 23-07-2015 10:28

Henholdt til numre jeg har sat på billedet : L1 , L2, L3 er skrue 1'2'3 og PE er nr. 6 og nul er 4 og 5.
Jeg skal ha en fase dvs en hvor voltmeter lyser når man rører den, og nul det er den som ikke reagere på voltmeter og jord er vel indlysende, gul omend grøn stribe .
Men der er en lille krølle, der kommer kun 4 ledninger fra den kabel som var bundet til den gamle komfur.
Hilsen

Ja, det er rigtigt at L1,L2 og L3 skal på 1,2 og 3, hvis ovnen skal for bindes til 3 faser, nul og PE. For at komme videre med projektet, og de dermed forbundne ledningsfarver, bliver du nødt til at fortælle, hvordan den faste installation ser ud, antal ledninger og farverne på disse. Det er rigtigt at polsøgeren (det du kalder voltmeter) lyser ved fase, og (måske) ikke ved nul. Hvis du kun har 2 faser, nul og PE, skal ovnen forbindes som vist på det midterste skema.

 

 

 


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis