Nyt værksted op af husets murstensvæg

Hejsa.

Jeg skal til at bygge ny garage. Målene er 2 meter bred i den smalle ende, 2,8 i den bredde ende og 9,2 meter langt. Den skal bygges i træ med (næsten) flat tagpap tag. Man kan se udgangspunktet her https://goo.gl/photos/k7iWvoXM3JzGxyXe6

Jeg har støbt sokkel og sat fire leca blokke oven på. De måler 19*19. Jeg har så glemt at sætte de der metal bånd fast i selve soklen til at fastgøre træskelettet med. Så jeg overvejer at leje en stor boremaskine og bore ned så jeg kan få sat gevind stænger i jeg på en eller anden måde får hæftet i bunden af soklen. Hvis der er nogle der har en bedre ide eller hvis i kan bekræfte det er den rigtige ide jeg selv har så skriv gerne.

Det bredeste sted i garagen bliver 2,8 meter. Hvor stærke spær skal jeg bruge til det? Her på forummet har jeg læst mig frem til at de skal være 20cm høje og 4,5 cm bredde. Men der var spændet lidt længere.

Jeg overvejer at jeg skal have en sandsæk i den ene ende af værkstedet. Hvis den vejer 50kg. hvordan kan jeg så gøre tagkonstruktionen stærkere lige der uden at ændre på taghøjden? 

Når spærene skal sættes op kommer de til at hvile på tagkonstruktionen men ind mod husmuren regner jeg med at sætte en bjælke og på den sætter jeg bjælkesko som spærene så bliver lagt i. Er det måden at gøre det på?

Jeg sidder med en artikkel hvor de har bygget væggen op af 195mm * 45mm lægter. Det ville passe meget godt oven på leca blokkene. Så kommer træ konstruktionen også til lige at gå lidt ud over leca blokkene og der bliver plads til to lags isolering. Lyder det fornuftig nok?

Ser frem til at høre fra jer. 

Mvh. Ole Bille

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sagtens (redde den) ved at bore huller til at støbe nogle gevind ned i. og bolte nogle stolpesko på dine gevind stykker, selvfølgelig ikke det ide' elle men kan sagtens bruges, i den situation, du får jo forbundet et hele.

Den der sandsæk forstod jeg vist ikke lige?

Hvis din konstruktion ikke kan bære ca. 50 kg. er den nok for svag, vil jeg mene.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Jeg gætter på at sandsækken er en bokse ting ?
Alt efter loft type, kan du jo hvis ikke sækken kan ramme et spær, montere en regel på tværs hvor den skal hænge.
Mit eget værksted er lavet med 45x95 reglar til taget af samme som du vil lave, men skal det isoleres er det da bestemt kun en fordel at gå op i alt fra 45x120 til 45x195 så er det da plads til det mere isolering

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Tak for svarene.

Hvad siger i til det med om træskelettet skal gå ud over leca blokkene? eller skal det hellere passe nøjagtigt?
Ang. sandsækken så er det sådan en man bokser på jeg tænkte på. Det er djævelsk god træning og den tager altid glad imod uden at slå tilbage =)
 Det er djævelsk god træning og den tager altid glad imod uden at slå tilbage
Godt argument
Men klart kan godt se fornuften i at lade skelettet komme lidt ud over soklen.

 

 

 


Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Annonce
Den bjælke jeg vil sætte fast på muren som der skal sættes bjælkesko på. Hvor store skruer skal den monteres med? og hvilken type skruer skal man bruge til det? Jeg overvejede store franske skruer, og tilsvarende store ravplugs men det er måske overkill?

Selve planken jeg sætter på muren som spærene skal sættes på ville i bruge samme dimension på den som på spærene?

Nkt har tre kategorier af skruer. Indendørst, beskyttet udendørs og udendørs. De skruer jeg skal bruge til skelettet er det indendørs eller beskyttet udendørs de skulle jo helst aldrig komme i forbindelse med fugt.
Det du beskriver er også sådan jeg har gjort da jeg lavede min carport: Store rav-plux & franske skruer, med en stor gal. skive bagved, og det holder fortrinligt, dog har jeg lavet en understøtning om der kommer meget sne (især tøsne er meget tungt derfor) understøtningen kan nemt tages væk igen, og er gemt lidt væk til senere brug.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Jeg ville bygge vægne 145x45 regler, bor nogle dybe huller i lega blokkene og lim gevindstænger der ned i og bolte dit træ skelet direkte på soklen med en stykke pap imellen,
Tak for svarene =)

Kent A sådan har jeg også tænkt mig at gøre det.

Gevindstængerne skal være rustfrie ikke?

Jeg regner med at købe gevindstinger i 10mm og så bore et 12mm hul og lime stingerne fast med noget to komponent lim?

Kent A. Ang. væggene så tror jeg jeg bygger dem op af dem her http://www.bygmax.dk/spaertrae-t1-45x195-mm.html?gclid=Cj0KEQjw_rytBRDVhZeQrbzn_q0BEiQAjnbSHO7TcwWfFuVYMD8NLi65TM02TtM7L44S0IypqbFLCAwaAuMV8P8HAQ

Kom meget gerne med bedre alternativer til træet. Hvis det kan gøres lige så godt billigere så ville det være rart.

Det er for at få plads til to lag isolering og når nu lecablokkene alligevel er 19 cm bredde så kan jeg ligeså godt lave muren lige så tyk tænker jeg.
Jeg ved ikke hvad beklædning du vil ha indvendig. Hvis det var to lag gips ville jeg smide nogle flækket forskalling op på regler. Så passer det med du kommer ud til kanten af Leca og du kan evt. Sætte en damp spær op imellem regel og forskalling. Ved godt det ikke er nødvendigt. Men det bliver lidt nemmer at op varme.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis