Nyt værksted op af husets murstensvæg

Hejsa.

Jeg skal til at bygge ny garage. Målene er 2 meter bred i den smalle ende, 2,8 i den bredde ende og 9,2 meter langt. Den skal bygges i træ med (næsten) flat tagpap tag. Man kan se udgangspunktet her https://goo.gl/photos/k7iWvoXM3JzGxyXe6

Jeg har støbt sokkel og sat fire leca blokke oven på. De måler 19*19. Jeg har så glemt at sætte de der metal bånd fast i selve soklen til at fastgøre træskelettet med. Så jeg overvejer at leje en stor boremaskine og bore ned så jeg kan få sat gevind stænger i jeg på en eller anden måde får hæftet i bunden af soklen. Hvis der er nogle der har en bedre ide eller hvis i kan bekræfte det er den rigtige ide jeg selv har så skriv gerne.

Det bredeste sted i garagen bliver 2,8 meter. Hvor stærke spær skal jeg bruge til det? Her på forummet har jeg læst mig frem til at de skal være 20cm høje og 4,5 cm bredde. Men der var spændet lidt længere.

Jeg overvejer at jeg skal have en sandsæk i den ene ende af værkstedet. Hvis den vejer 50kg. hvordan kan jeg så gøre tagkonstruktionen stærkere lige der uden at ændre på taghøjden? 

Når spærene skal sættes op kommer de til at hvile på tagkonstruktionen men ind mod husmuren regner jeg med at sætte en bjælke og på den sætter jeg bjælkesko som spærene så bliver lagt i. Er det måden at gøre det på?

Jeg sidder med en artikkel hvor de har bygget væggen op af 195mm * 45mm lægter. Det ville passe meget godt oven på leca blokkene. Så kommer træ konstruktionen også til lige at gå lidt ud over leca blokkene og der bliver plads til to lags isolering. Lyder det fornuftig nok?

Ser frem til at høre fra jer. 

Mvh. Ole Bille

Hejsa. Jeg skal til at bygge ny garage. Målene... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
10mm fint. ang. Hul størrelse skal du følge de anvisninger der står på limen
Skrevet af Merc på 22-07-2015 16:23
Ang. sandsækken så er det sådan en man bokser på jeg tænkte på. Det er djævelsk god træning og den tager altid glad imod uden at slå tilbage =)

Lige præcis

 

Har selv en og det er fantastisk god træning for hele kroppen... Men ikke en trænings form jeg kan udøve i timevis..

 

 

 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Skrevet af Merc på 22-07-2015 20:55
Den bjælke jeg vil sætte fast på muren som der skal sættes bjælkesko på. Hvor store skruer skal den monteres med? og hvilken type skruer skal man bruge til det? Jeg overvejede store franske skruer, og tilsvarende store ravplugs men det er måske overkill?

Selve planken jeg sætter på muren som spærene skal sættes på ville i bruge samme dimension på den som på spærene?

Nkt har tre kategorier af skruer. Indendørst, beskyttet udendørs og udendørs. De skruer jeg skal bruge til skelettet er det indendørs eller beskyttet udendørs de skulle jo helst aldrig komme i forbindelse med fugt.

Den bjælke du sætter op på muren ville jeg sætte fast ved hjælp af 2komponent lim og gevind stinger..

 

Det er lidt svært at se på billede 6 men måske du kan se hvad jeg mener http://www.lav-det-selv.dk/Gallerie...i/xmid/234

 

Her har jeg sat en stolpe fast på væggen via gevind stænger og så expandet 2 komponents lim.

 

Jeg valgte dog en 75*145 mm i stedet for 45*145 (ikke sikkert de 30 mm har betydning men det gjorde jeg).

 

Ang. skruer så ville jeg bruge udendørs skruer til det hele. Så skal du ikke gå og huske på hvorfor nogen der var til hvad plus du skal ikke have 2 slags af samme størrelse (5*80 mm til ude og inde). Langt nemmere kun at holde styr på en slags i et byggerod

 

 

 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

MLU, den ser fin ud den terrasse du har lavet. Jeg var lige ude og kigge på to komponent lim. Jeg skal både bruge det til bjælken jeg vil sætte op på muren og så skal jeg bruge det til de gevindstænger jeg vil sætte i soklen men findes der noget "lim" du kan anbefale? jeg skal jo have det temlig langt ned når jeg skal have det ned til gevindstængerne. Eller skal jeg bare smøre det på gevindstangen før jeg sætter den ned?
Lige en heads up... hvis du slår pænt til den sandsæk, så skal du være meget opmærksom på stivheden i taget (lav gode kryds) og befæstningen ind til muren (ville bruge gevindstænger og to-komponent som ved soklen).
De svingninger, sandsækken udsætter konstruktionen for, kan ryste ret meget løs over tid (en af de erfaringer, jeg godt kunne være foruden :-))

Brug altid udendørs skruer. Især hvis du sætter dem i trykimprægneret træ.

Ellers super projekt du har gang i - helt misundelig :-)

Mvh.

Jan R.
Annonce
Nå så er jeg igang med at undersøge hvordan jeg får lavet hældning på mit tag. Længden er jo lidt over ni meter og min plan er at hældningen skal gå på den lange led for at få vandet uden for garagen hvor jeg gerne vil have nedløbet til at være.
Men nu hvor jeg regner på det betyder det at mit tag skal være ca. 25 cm. højere i den ene ende end i den anden. KOmmer det ikke til at se tåbeligt ud over mod naboerne?

Kan man lave så hældningen er på den korte led altså fra huset over mod naboerne. Her sætter jeg så en kant så vandet ikke løber over til naboen. På den lange led kunne jeg så lave en noget mindre hældning for at få vandet til at løbe ned til afløbet?
Skrevet af Merc på 29-07-2015 14:12
MLU, den ser fin ud den terrasse du har lavet. Jeg var lige ude og kigge på to komponent lim. Jeg skal både bruge det til bjælken jeg vil sætte op på muren og så skal jeg bruge det til de gevindstænger jeg vil sætte i soklen men findes der noget "lim" du kan anbefale? jeg skal jo have det temlig langt ned når jeg skal have det ned til gevindstængerne. Eller skal jeg bare smøre det på gevindstangen før jeg sætter den ned?

Jo tak

 

Jeg brugte Expandet :

 

http://www.carl-ras.dk/e-shop/befae...vinterevl/

 

Husk at have en god sprøjte pistol (ikke en billlig fra Harald Skrald) da det er noget stift stads at få ud.

 

I soklen har jeg bare gjort det, at jeg stak rører så langt ned som muligt og så trykkede en del ud inden jeg langsomt trak røret op imens jeg fyldte i. Når du så skruer (ikke skubber) gevind stangen ned i hullet og fuge massen trækker det det med ned i bunden. Har du kommet for meget i, skubbes det op i toppen hvor du blot tører det af (husk at have køkkenrulle og pose klar til et).

 

Dvs. du lærer hurtigt hvor meget der skal i for at få et fyldt hul..

 

 

 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Et Lille tip med limning af gevindstænger. Når vi limer gevindstænger ned i gulve til kraner og maskiner, putter vi bar gevindstangen ned, du behøver ikke skrue den ned. MEN vi har lige et stykke pap eller papir med lidt lim på, så kører vi stangen rundt i det inden den stikkes ned i hullet. Så er du sikker på at limen er trængt ind i gevind, og derfor vil hæfte godt ved.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis