Starttip til TIG-svejsning ? (MTE 320 med køler CTU3000)

Jeg har set en del på

https://www.youtube.com/user/weldingtipsandtricks

hvor jeg har lært 3 vigtige ting at iagttage: 1) hold den rigtige vinkel 2) ikke for lang lysbue 3) hold tilsatsmaterialet INDE I argonskyen.

Men jeg har alligevel nogle problemer:

A) Min spids på elektroden forsvinder efter ganske få svejsninger

B) Jeg kører med en kop nr. 6 og en 2,4 elektrode - hvor langt skal elektroden stikke ud ?

C) hvordan aflæser jeg AMP samtidig med jeg svejser - min strømregulator går trinløst fra 0-10, men hvad svarer det til i amps - det kan jeg jo ikke se på tallene SAMTIDIG med jeg svejser - hvordan gør I det ?

 


Mvh
KSor, Århus V
Jeg har set en del på https://www.youtube.com... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ha, ha, så er det åbenbart som om jeg svejser med AC hele tiden - jeg synes sgu' den er rund hele tiden ;-((

Jeg har heller ikke affundet mig med, at jeg SKAL sidde ordentligt og uanstrengt ellers kommer der en eller anden utilsigtet bevægelse undervejs i svejsningen ... måske, at jeg dypper spidsen i badet !

Du ken ikke tilfældigvis noget til, hvad en pedal til svejseren indeholder ?

Man kan se masser af videoer, hvor folk selv laver en pedal med blot et pot.meter i til at tænde/slukke og skrue op/ned for strømmen, men er det virkelig alt, som er i en sådan pedal ?

Mvh
KSor, Århus V
Skrevet af je__ns på 31-07-2015 14:35
Skal det være rigtig fint skal man vel slibe spidsen i en meget stump vinkel, når det er aluminium, men ja der kommer hurtigt en kugle på, så vel næppe umagen værd at slibe.
Fik du løst problemet med den springer sikringerne når du starter den op?

Ja, jeg prøver bare igen, så kan den ... det må være noget med, at den oplader nogle lytter i opstarten eller ... ???

 

 


Mvh
KSor, Århus V
Svejseværket kræver temmelig meget strøm. Mener du skal have omkring 50A iflg typeskiltet.
Den MTE320 jeg havde kunne godt køre på et 32A stik, men har du den evt i et 16A stik kan der nok være problemer med sikringerne.
Skrevet af Sømand på 31-07-2015 15:40
Svejseværket kræver temmelig meget strøm. Mener du skal have omkring 50A iflg typeskiltet.
Den MTE320 jeg havde kunne godt køre på et 32A stik, men har du den evt i et 16A stik kan der nok være problemer med sikringerne.

Den er beregnet til 32A installation, men den "kan" tilsluttes 16A men vil ofte slå sikringen idet den tændes - så prøver man bare igen ved aotumatsikringer - det vil være for dyrt med "skifte" sikringer. Det er som om den er vanskeligere at få til at starte ved første start efter den har været slukket i nogen tid. Måske er der nogle "lytter" som skal oplades og derfor kræver særlig meget strøm i opstartsøjeblikket, men de når åbenbart at blive opladt nok til at næste start som regel lykkes.

Den vil sikkert få sikringerne til at slå fra ved svejsning ved høje amps - jeg har ikke være over 100-120A endnu.

 


Mvh
KSor, Århus V
Jeg har en ældre Migatronic ac/dc tig som også kræver 32 ampere sikringer, Men jeg har smeltesikringer af typen Neozed, der kan man trække 25 ampere i pænt lang tid før de springer.
Jeg har ikke sprungen nogle endnu, men har så heller ikke været højere oppe en ca 120 ampere.

Vær opmærksom på at din automatsikring nok ikke har godt af hvis de slår fra mange gange.
Annonce
Hej Keld
Hvordan holder du dit svejse håndtag? Hvis du holder som på en MIG svejser er det sku op ad bakke.
Du skal ligesom holde mellem tommeltot og pegefinger, det er svært at forklare, men jeg håber at du forstår.
Ydermere er det vigtigt at du har fast hånd, altså støtter armen/albuen på bordet/emnet
/Mikkel
+ til stel ellers går det galt er ikke meget for at indrømme har prøvet
husk kun at slibe fra spidsen mod elektroden ikke sidelæns !!!!
set elektroden i din skrue maskine og start bænksliberen ikke sidelæns!!!!
Kan være din wolfram der er af den forkerte type - har den en farve i den ene ende?
En 2.4 kan sagtens holde til og svejse med 300A i rustfri feks. I et stykke tid uden at den bare "forsvinder"
Hvis gasflowet er for lille vil svejsningen "koge op"..


Du ken ikke tilfældigvis noget til, hvad en pedal til svejseren indeholder ?

Man kan se masser af videoer, hvor folk selv laver en pedal med blot et pot.meter i til at tænde/slukke og skrue op/ned for strømmen, men er det virkelig alt, som er i en sådan pedal ?

 

andet er det ikke nej, så tænker du i at lave en selv er der ikke de store ben i det.

Jeg lavede selv en sidste år, valgte så også at få lidt sjov ud af det nu jeg var i gang

 


Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Fed pedal..

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis