Pæn kant rundt om brønddæksel

Jeg lagde sidste år nye fliser i min indkørsel. Jeg fik dog aldrig løst et lille issue jeg havde med mine 2 brønddæksler.

Jeg har lagt 40x40 fliser, korrekt fald osv (det var der ikke tidligere).
Mine brønde er, sjovt nok, runde. 
Jeg prøvede at skære et par fliser til, så de fik samme runde kant, således de flugtede med brønden. Men lige meget hvad jeg gjorde, kunne jeg ikke få det pænt. Så jeg opgav den ide.

Men, hvad gør/kan man gøre, for at få det pænt? Som det ser ud i dag, hiver det lidt det samlede indtryk ned desværre.

Se billeder her:
https://www.dropbox.com/s/pi2ci4129...6.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/an5wnvtfp...2.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/gs2qifliz...9.jpg?dl=0

Gode ideer modtages meget gerne :-)

Udover ovenstående, har jeg også et andet problem, med det ene dæksel. Som man måske kan se på det sidste billede, så ligger det dæksel ikke plan med belægningen. Det skyldes at belægning, her har et fald, men brøndkraven er, stort set, i vatter.
Hvad kan jeg gøre for at rette op på dette, så det også virker fremadrettet. Dvs, så man ikke skal justere på det, hver gang man har dækslet oppe? Det skal vel være en eller anden ring, men skal ligge under, som udjævner forskellen. Men de præ fabrikerede, jeg har set, har ikke de korrekte mål.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

For det første er det vigtigt at have mærket ortenligt op, så man kan se hvor man skal skære.
Så plejer jeg at skære det grove væk, med nogenlunde lige snit, så ligger jeg en masse små snit vinkelret på stregen, så tæt som muligt og næsten ind til stregen, og hakker nogenlunde rent med en mejsel, så til sidst finpudser jer ved at bruge yderdiameteren af skiven, lav evt så udskæringen er en smule større på bagsiden.
Det er sikkert ikke den rigtige måde, med det fungere fint for mig....

Alternativt kan du sænke dine dæksler, og ligge fliser henover, bare du måler op så du kan finde dine brønde. (det er vist ikke helt efter bogen, men da ofte brugt)
Hvis du er heldig sidder der nogle små topringe du kan fjerne, og så sænke dækslet på den måde...

Du kan købe slibe-skiver til sten, både som "diamant skive" og "alm." skive til din vinkelsliber.
Så har du flere løsningsmuligheder:
a) som je_ns foreslår og tage det "lidt efter lidt"/"Bid for bid", bare med slibeskiven frem for skæreskiven til at "pudse" med.

b) Markere den radius du skal have skåret, bor langs med den med f.eks. 4-5mm mur-bor, og bank "hjørnet" ud. Slib med slibeskiven så din radius passer.

Det med at lave "snittet" skråt/med en vinkel er meget normalt bland brolæggerne også, så længe vi snakker op mod 15 graders hældning, så har overfladen stadigvæk tilstrækkelig med bæreevne, og du har ikke helt så stor en flade der skal "passe perfekt".

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis