Oliefyr suger ikke olie fra tank

Kære LDS

Et meget gammelt oliefyr er skiftet med et nyere oliefyr.

Det nye oliefyr fungere fint, men vil ikke suge olie fra tanken. Hvis fyret suger direkte fra en dunk suger det fint.

Brænderen er en Riello 40 G2S.  Vi kan godt suge olie fra tanken, dvs. der er ikke knæk eller tilstoppelse. Tanken er nedgravet. Jeg har forsøgt med og uden en Tigerloop og også med to forskellige oliefiltere.

Er der noget jeg har overset, eller kan forsøge?

Mange tak

- Christian  

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke sådan du har kommet til og montere røret fra tanken til retur på pumpen ?

http://www.milton.dk/gfx/brugerupload/documents/r423_instr.pdf
tilslutning 2 skal bruges

Der står flg i manualen, går udfra du har gjort dette ?

Et-strenget anlæg:
Et-strenget installation benyttes ved anlæg,
hvor der ikke kan forekomme vacuum i olierø-
rene.
Pumpen ændres til et-strenget drift ved at aftage
proppen i returstudsen og fjerne by-pass
skruen (1) med en 2,5 mm unbrakonøgle.
Proppen i returstudsen monteres igen.
Pumpen udluftes ved at løsne vacuumskruen
(2).
Bemærk
Start ikke oliefyret ved udluftning.
Hvis oliestanden er lavere en fyret, udluftes
pumpen således:
Aftag den lille del af huset foran kontrolkassen,
så fotomodstanden kan belyses. Løsn manometerskruen
og start brænderen. Når magnetventilen
åbner, belyses fotomodstanden med
en lommelampe, indtil olien er fremme.
Forsyn altid installationen med et godt forfilter.
jetdirect, nu skriver trådstarter at hans olie-tank er nedgravet, hvilket betyder der foreommer undertryk i olie-ledningen, og at der derfor ikke kan benyttes den metode du nævner.

Christian, hvor langt er røret fra tanken ind til fyret?
hvor stor højdeforskel er der på bunden af tanken og tilgangen på oliefyret?

Hvis røret bliver alt for langt, og/eller løftehøjden af olien bliver for høj, kræver det for meget undertryk i pumpen, hvilket det langt fra er alle pumper der kan harmonerer med, hvorfor du måske skal have gang i en forsynings-pumpe nede i tanken.

 

Hej Steensen

Røret er ca. 9,5 - 10 m. og højdeforskellen er 1,8 - 2 m.

Til orientering er brænder på tidligere fyr er en oilon NOXOX LN25 - oliepumpe er en Donfoss BFP 21 L 3.

Mange tak

- Christian
det første der slår mig er der olie på tanken?
hvis der er det må der være et utæthed et sted ellers skal det suge olie op.
Det kan være svært at finde utætheden da der ikke skal være en ret stor utæthed før at det ikke vil suge olien til sig

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Annonce
Hej igen, tak for input

Jeg må pakke det om igen og og prøve med nogle andre slager.

Der er olie på tanken men jeg har været ude for at tjekke :-)

- Christian
slangerne kan nemt være sønder selvom de ser pæne ud

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Jeg har selv haft olietank i jorden.
Hvis røret har været tømt, uanmodet være lidt svært.
Start med at montere en kuglehane, inden filteret.
Så suger du olie i slangen. Det nemmeste er, hvis låget på tanken er tæt, at pumpe luft i med en kompressor, gennem udluftning. Brug noget tvist eller lignende til at tætne.
Husk, der skal ikke 10 bar i tanken, blot nok til at pumpe olie.
Mens olien så løber, lukker du hanen.
Start så fyret op med en dunk, ved at lyse på foto føleren.
Og så lister du slangen over på filteret og så lader du pumpen køre, indtil du er sikker på den tager det.
Hvis du har skiftet fyret ud uden at lukke for hanen til olietanken, vil olien løbe retur i tanken og pumpen har svært ved at suge olien frem igen.
Hvis du kan bruge dine hænder. Vil jeg forslå at du afmontere brænder,brænderrør og tændelektroder. Derefter stiller den på gulvet, derefter afmontere dysen(den må ikke blive beskidt)
Så sætter du en frysepose over hulet, så når der kommer olie frem sprøjter det i posen.(det kan godt være du også skal tage forvarmeren fra(den bliver varm).
Så starter du brænder mens du snyder lysføler, så skulle den køre til der er olie frem til brænder(lad den køre til du er sikker på der ikke er luft i systemet mere)
Så montere du det hele igen(husk at montere elektroden som den sad fra start)
Starter op og så skulle der være olie fra tanken.
Har du tigerloop/flowcontrol monteret kån den også luftesystemet ud, men så skal du genstarte den til den ikke bobler mere.
Bobler den efter der er luftet ud, er dit system utæt eller den er defekt. Husk altid at lukke kuglehanen/smelteventil før du roder med brænstoftilførelsen, ellers er det forfra igen.
Husk nu at lysføleren er din sikkerhed, så snyd den kun med omtanke

it is better to burn out than to fade away
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis