Regulering af DC-Motor

Hej, jeg ved emnet er blevet vendt før, men jeg er stadig ikke blevet klogere, nærmere mere forvirret, godtnok er jeg elektrikker, men har bevæget mig ud i et område med dybt vand..

Jeg har en DC Motor (fra en kørestol) den ønsker jeg at kunne regulere trinløst, motoren er med 4 kul og fire ledninger, to røde og to sorte, som allerede er samlet til en lige udenfor motoren..

Motoren er mærket således: 24VDC 4000RPM og ikke andet, tilslutter jeg den til 24V kører den fint, og jeg måler et forbrug på ca 9A kun belastet af den påmonterede differentiale aksel..

Har googlet alt andet hvad der står på motoren, dette giver mig ikke yderligere info om den...

Hvorledes kan jeg regulere den? evt nogle der sælger en færdig "boks" som kan... ?

(jeg har en anden motor ca. 3 gange mindre i fysisk størrelse, også 24VCD, den er mærket med 350W og forsynes af to stk 4kvd ledninger og den motor jeg vil regulere forsynes af 4 stk. 6kvd ledninger, så formoder at den kan yde en del... og trække mange A)

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have fundet ud af effekten på din kørestols motor, før du kan finde ud af hvilken regulering du kan/skal bruge
PWM (Pulse Width Modulation) er den metode du trinløst kan regulere længst ned med, mens en simpel spændingsregulering også kan klares trinløst vha. en vario modstand.
Men igen, kommer det an på effekten af motoren, før du kan få konkrete ting på bordet, da du jo skal have noget det kan tåle dine A.

 

PWM kan jeg lave med en arduino, ingen problem, men her skal jeg vel også bruge FET´er til at "åbne og lukke" men kan man godt få sådan nogle der kan holde til så mange Ampere? det er vel bedere at jeg bygge en "kraftig nok" styring med det samme, for A vil jo stige ved belastning, men vil vel ligeledes stige ved lavere hastighed og krafigere belastning, ?? ellers kan jeg vel med en sikring beskytte min styring, hvis jeg eks. dimmensiomerer en styring til 50A og sætter en 40A sikring på, så burde min sikring jo redde styrgen, og hvis sikringen springer, "for tit" så skal der en større styring til..

Er jeg helt gal på den ?
der findes masser af færdiglavede reguleringer, feks. til el scootere, men et andet spørgsmål er hvordan vil du regulere ? via fjernstyring, potentiometer eller pc styring ol. ?

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
tanken var et potentiometer
så er der da et lille udvalg her http://www.ebay.com/bhp/24v-electric-scooter-controller

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis