Trailer nedvejning

I forbindelse med køb af bil, med anhængertræk, må det være på tide at få anskaffet sig en trailer. 

Bilen giver dog lidt begrænsninger, maks 575 kg uden bremser, og max 1100 kg med bremser.

Jeg forstillede mig at købe en trailer der hedder "max 750 kg", og så få den vejet ned til 575 kg. Så må jeg stadig køre med 300 kg på traileren når egenvægten er 275 kg. Det giver mig også muligheden for at få opvejet traileren senere, hvis en anden bil skulle give den anledning.

Er det trailerforhandleren der kan nedveje ? eller skal man på skat kontorer ?

Alternativet er at købe en stor trailer med bremse og få den vejet ned til 1100 kg. De er dog noget dyrere med bremser.


 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må gerne køre med en 750 kg trailer, bare du ikke læsser den, så totalvægten ikke overstiger de 575 kg
De nye regler er med bagudvirkende virkning, så selv "de gamle rotter" der kun har B kørerkort (undertegnede inkl.), må MAX have 500kg på krogen, og det er hvad anhængeren er indvejet til der tæller, plus du selvf. ikke må overlaste dyret.

Så robert8900_5 jeg vil anbefale dig at du gør et (eller begge) af følgende;
a) tager et BE kørekort (eller CE for den sags skyld), så du må køre med stor anhænger efter din bil, og så vælger du selv hvordan med anhænger.
Jeg er ikke sikker på det mere, men det har været sådan at <1000kg anhængere skulle der ikke betales vægtafgift på, hvilket ofte var årsagen til tankstationer og "free trailer" vejede deres anhængere ned.

b) Gør dit første forslag, og "nøjes" med en 500kg anhænger.

 

De er godt nok rodede trailer-reglerne.
Jeg fandt dette link http://koerekort-guiden.dk/trailerkoerekort-be-koerekort,
"Hvis du opfylder følgende krav, må du køre med påhængsvogn (trailer, anhænger, campingvogn) uden at have trailerkørekort til almindelig personbil (B+ eller B/E kørekort):

Påhængskøretøjets tilladte totalvægt er højst 750 kg
Påhængskøretøjets tilladte totalvægt er over 750 kg og bilens og påhængskøretøjets samlede tilladte totalvægt (dvs. vogntogets tilladte totalvægt) IKKE overstiger 3.500 kg"
Det giver jo lov til at køre med en stor trailer på lille kort. :-)

Mit kørekort er fra før den nye regel.

Her er FDM's beregner.
http://www.fdm.dk/biler/trailer-campingvogn/beregner-til-trailer-campingvogn

Her er heller ikke noget problem før jeg belaster bilen mere end den er tilladt til. uden nedvejning eller lign.

Der skal idag betales afgift på alle trailere over 500 kg.

Jeg er snart grøn i hovedet af de regler, man skal endelig huske at checke hvornår de forskellige sider er opdateret.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Jævnfør denne side: http://www.jktrailerkort.dk/15725818 blev reglerne ændret i 2013 til:

B (almindeligt bil-kort): samlet TILLADTE totalvægt (MAX indregistrerede vægt) for bil +trailer = MAX 3500kg, eller 4250 for en 3500kg forvogn +750kg trailer.

B+ tillader MAX4250kg for Bil + trailer, så længe bilen er rated til trækning af trailerens vægt.

B/E tillader = MAX7000kg (3500+3500) forudsat bilen er rated til at trække så meget.


FDM siger det samme: http://www.fdm.dk/biler/love-regler/koerekort/trailerkoerekort

 

Hej Robert.

Køb en trailer der max må veje 500 kg. De fleste trailere idagkan lastes til 750 kg. Dvs du ved forhandleren kan vælge om du vil have traileren på 500 eller 750 kg uden merpris. Mener dog den lige skal en tur forbi synshallen hvis du senere ønsker og veje traileren op til 750 kg.

Traileren under 500 kg har ingen årlig afgift. Det får den hvis den er over 500 kg. Mener dog det på en 750 kg er omkring 110 kr i afgift om året. Så er til og overse.

Der er stort set ingen der tager B+ kørekort idag, istedet er det B/E grunden er du skal igennem præcis det samme men må med B/E tage op til de 7000 såfremt køretøjet er godkendt til det.

Men gør op med dig selv hvad traileren skal bruges til. For er det bare små ting så køb en 500 kg der senere kan vejes op til 750.
Skal du bruges den meget og til større ting så køb en 1000-1100 kg med bremser, bemærk dog der foruden merprisen er en langt større vedligholdelse plus den skal forbi en synshal (er dog så vidt jeg husker kun ved ejerskifte)
Medmindre jeg husker helt forkert må du gerne køre med en trailer på 1100 kg på B kørekort så længe din totalvægt ikke overskrider 3500 kg og køretøjets ellers er godkendt.

Ud fra du må trække 1100 kg går jeg udfra din bil har en egenvægt på lige under 1000 kg så burde ikke være et problem.
De sidste to indlæg gælder vel kun hvis man har kørekort efter de gamle regler.


je__ns, Det jeg læste op på til mit andet indlæg, hvordet mit første var forkert, siger at de gamle kørekort fra før skæringsdatoen engang i 2009 (mit er fra 2008, så jeg kan ikke huske den nøjagtige skæringsdato, står i det ene af mine to link i indlæg 2) må selv vælge om de bruger anhængerens indvejning, eller bilens træk-kapacitet, mens køretkort efter skæringsdatoen SKAL bruge anhængerens indvejning.

Eksempel:
Bilens egenvægt = 1900kg i registreringsattesten skrives der max må trækkes 1600kg på krogen
en trailer der er indvejet/indregistreret til 2000kg

Med kørekort B fra før skæringsdatoen i 2009, må du gerne køre med din 1900kg bil med 2000kg trailer efter, forudsat du kun laster traileren til 1600kg (bilens max træk-kapacitet), da du så holder dig på MAX 3500kg totalt.

Med kørekort B fra efter skæringsdatoen, må du ikke kører med din 1900kg bil + 2000kg trailer, da du så overskrider den maksimale totale TILLADTE (=Indregistrerede) totalvægt på 3500kg.
Her skal du så have et BE kørekort eller nedveje din anhænger til 1600kg.

Har du B+ kørekort er grænsen 4250kg total, i begge tilfælde (nyt/gammel kørekort)

Har du BE kørekort, må du køre med "lille lastbil", dvs. vogntog hvor forvognen selv MAX vejer 3500kg og trailer/anhænger MAX vejer/indregistreret til 3500kg, hvor alderen på kørekortet igen er gældende som med B kørekortet (sammenhængen med forvognens tilladte træk og anhængerens indregistrerede vægt vs. faktiske vægt).

Så på bundlinjen er forskellen på "nyt" og "gammelt" kørekort:
Nyt SKAL bruge indregistreret/indvejet vægt på traileren
Gammelt kort må vælge at bruge bilens træk-kapacitet og så sørge for at vægten på traileren er max denne vægt, selvom traileren har en større kapacitet.

 

Jeg har købt en i harald nyborg for nogen år siden, det er en 750 kg trailer, som er nedvejet til 500 kg. det finder man vist ikke billigere andre steder
http://www.harald-nyborg.dk/p13069/stema-trailer-500kg-m-presenni
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis