Hvad er denne målepind til?

Hej

på min gamle gård var der i tidernes morgen et snedkerværksted. Af og til dukker der fine ting frem, som denne foldbare lineal, med danske tommer og millimeter. På indersiden af linealen er der tre små søm, der passer i modsvarende huller. Har disse en funktion? Det ene søm/stift ses på øverste billede.

Og hvis nogen ved, hvordan sådan en fyr sidste årtusind renses nænsomt, så vil jeg da blive glad for at få det at vide også :-)

Med tækkelige hilsner

Helle på Møn

 


Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Min logik siger mig følgende, men om det er den "endelige sandhed" ved jeg ikke:
Formålet med den er sikkert "bare" at være lineal, men for at begrænse hvor meget den fylder, når man har den med på farten, så kunne den foldes.
Stifterne er der for at forstærke den når den er foldet, så hængslet ikke bliver vredet i stykker.

 

Det var den almindelige måde at lave tommestokke på.
Jeg har selv en meget lille en af elfenben. En lignende ligger på Teknisk Museum, har tilhørt H.C. Ørsted.
Her er en, som har tilhørt Thorvaldsen:

http://fa0.thorvaldsensmuseum.dk/assets/29086/large/N47.jpg

 

 

 

Tak Vile
sjovt at se den længere udgave, helt samme type.

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis