Få has på jordhvepse med vandglas

Hej - vi har hvert år været plaget af jordhvepse, som borer sig ned mellem fliserne på vores terasse. Det er ganske interessante dyr! Men mindre interessante, når de bliver agressive og i stort antal. Jeg kom i tanker om at jeg havde en flaske vandglas stående. Det dryppede jeg ned i hullet midt i sandkrateret. Hvis hvepsen var hjemme, kravlede den op, men vandglas klistrer dens lemmer og vinger sammen. Derfor er det humant at aflive den. Hvis den ikke er nede i hullet, lukker vandglassen for hullet og de æg den har lagt. Den må så finde et nyt sted. Hos os opgiver de dog. Dens æg forpupper sig og lever af de dyr, som hvepsen slæber ned i hullet. De overvintrer i jorden. Nogle hvepse er så smarte at de finder sig et myrebo under fliserne. Så slipper de for at skaffe madpakker til deres afkom. Jeg har læst om at man kan komme kogende vand ned i hullerne, benzin osv, men vandglas er fint hos os - og det sviner ikke. Jeg hælder vandglas i en brugt opvaskemiddelbeholder og kan dryppe lige ned i hullet. 


Når lysten driver værket
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Her bruger jeg 1 liter benzin og lader dampene fordele sig i gangene, og så et gasbrænder. Det virker også, hvis altså bierne er hjemme og der er ro på dem....


 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Hej
Jordhvepse er enlige hvepse uden noget bo. Jeg har nok haft 50 enlige hvepse, som hver har deres egen gang under fliserne. Man kan læse om jordhvepsens adfærd. Prøv at google jordhvepse! Hmmmmmm det er vist ikke særligt miljøvenligt at hælde 1 liter benzin ud på jorden.
Ingeborg

Når lysten driver værket

Hej.

Her er det humlebier. Plæneklipperen har overvintret under halvtaget, og kom åbenbart form sent i brug, for der bor nu en familie af humlebier et eller andet sted i maskinen. De kravler ind mellem motor og skjold, og jeg har ikke rigtig fantasi til at forestille mig hvor de egentlig bor.

I vores gamle hus, bindingsværk med indvendig isolering, flyttede de også ind, så når man stødte albuen i væggen sagde den bzzzzzzzzzzz, men de gjorde jo ingen skade. Isoleringen var alligevel trampet sønder og sammen af mus. Jo, der var liv i huset

mvh


 varmetossen

Eller en blanding af Ilt og Acetylen (fra skærebrænderen) ned i muldvarpegangene - og en tændstik til - så kan du sprænge laden i luften samtidig, som jeg har hørt om en der gjorde.
Altså - vær lidt forsigtig med den slags ting som kan brænde og eksplodere.

MVH A.

To ulykker kommer sjældent alene.
En kammerat og hams kone, de er begge meget miljøbeviste, havde også problemer med hvepse, også dem der bor i jorden. Han arrangerer sin støvsuger lige foran boet i 30-45 minutter, så var de alle fanget. De der var på vej ud og naturligvis også dem på vej hjem. Dronningen, æg og larver er så tilbage. Men de kan ikke overleve.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis