Træ-look-alike-gulv i kælder?

Hej med jer,

Min kæreste og jeg har lige købt hus og det er jo dejligt. I kælderen har de tidligere ejere lagt klinker på hele gulvet, hvilket som sådan er meget fint. Min kæreste mener dog, at vi skal lægge noget laminatgulv med træ-look for at gøre kælderen lidt lysere, så den f.eks. kan bruges til beboelse på sigt.

Huset er fra 36, men kælderen er tør.

Kan man bare lægge sådan noget laminatgulv ovenpå fliserne og så er alt godt eller vil der være risiko for fugt eller lignende jeg skal være opmærksom på?

På forhånd tak for hjælpen

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det med fugt i en kælder er altid en problem.
Prøv at ligge et større stykke plastik ud på gulvet og tape det til og så se dagen efter hvor meget vand/fugt der er under.
Personligt ville jeg vælge at ligge en dampspærre ud på gulvet først. Jeg ville vælge et godt laminatgulv, evt Alloc fra Bauhaus, som har stålsamlinger, hvor fugt har sværere ved at få fat. Vælger du et billigt laminatgulv og bare ligger det ovenpå klinkerne så er jeg sikker på at det indenfor et år er gået op i samlingerne enten lodret eller vandret og det vil du hurtigt blive træt af.

Er det betonvægge eller gipsvægge i kælderen. Du kan vælge af lave en ny fodliste hele vejen rundt og køre dampspærren op bagved den samtidig med du trækker fodlisten ca 1 cm ud fra væggen over det hele ved at montere afstandsklodser og så afslutte mellemrummet med et ekspanderende fugebånd som ånder så fugten kommer væk.
Klinkegulvet er det eneste gulv der er velegnet til en kælder, og et laminatgulv vil bare give en stor risiko for skimmelsvampeproblemer.

Et gulvtæppe uden gummibagside eller løbere af samme type, kunne måske bruges, men hold øje med skimmelsvampe.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du kunne også lægge fliser med Trælook
Træ i kælderen er dødsdømt.
Jeg ville male klinkerne enten med stenmaling eller gulvmaling for at lysne det op.
Go fornøjelse

p /p
nu er laminat jo ikke træ men en kunstmateriale og bevæger sig ikke på samme måde.
Dog er det vigtigt hvis du skal ligge laminatgulv at gøre som jeg har foreskrevet ellers er det dødsdømt som der bliver skrevet og kun penge ud af vinduet.
Vi har haft laminatgulv i vores kælder i over 15 år men da det ikke blev lavet ordentligt begyndte det at rejse sig i samlingerne.
Det nye gulv vi har lagt nu er Alloc men vi har så lavet den dampspærre for at lukke for det opstigende vand i gulvet. Det kan så komme ud i siderne via vanddamp og god udluftning, hvilket er en must i enhver kælder
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også