"Snedker"-tilpasning af MDF-plade

Jeg har købt mig en bordplade, jeg skal have gjort mindre, og kunne rigtig godt bruge nogle gåde råd :-) Jeg tror det er en MDF-plade (standard kontor bordplade)

- Pladen skal være overordnet kvadratisk. Skæres dette med en rundsav? Og er det ligesom med stiksaven, at man bør skære fra pladens underside for at få det pæneste resultat?

- Kanterne ønskes lavet med et profil á la dette. Gøres dette ned en overfræser? Kan I hjælpe med rækkefølgen for, hvordan man gør dette? Og gerne også hvilket værktøj/tilbehør jeg har brug for.

- Hjørnerne ønskes ligeleds rundet ligesom på fotos. Som med kanterne, skal dette så laves med en overfræser? Og skal man bruge en hjørneskabelon?

På forhånd tak
Mvh hilsen den kommende amatørsnedker :-)

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af massai på 16-07-2015 09:26

Jeg har købt mig en bordplade, jeg skal have gjort mindre, og kunne rigtig godt bruge nogle gåde råd :-) Jeg tror det er en MDF-plade (standard kontor bordplade)

- Pladen skal være overordnet kvadratisk. Skæres dette med en rundsav? Og er det ligesom med stiksaven, at man bør skære fra pladens underside for at få det pæneste resultat?

- Kanterne ønskes lavet med et profil á la dette. Gøres dette ned en overfræser? Kan I hjælpe med rækkefølgen for, hvordan man gør dette? Og gerne også hvilket værktøj/tilbehør jeg har brug for.

- Hjørnerne ønskes ligeleds rundet ligesom på fotos. Som med kanterne, skal dette så laves med en overfræser? Og skal man bruge en hjørneskabelon?

På forhånd tak
Mvh hilsen den kommende amatørsnedker :-)

 

Du skærer pladen over i den lægde du skal bruge den, så finder du en malerbøtte, tallerken, eller noget andet der er rundt som passer med det hjørne du skal lave. Så slår du en streg (ikke sådan en) og saver med en stiksav eller en håndsav (flere snit) og sliber den rund, så den stadig er vinkelret. 

Så kan du bruge en overfræser med en rundings fræser i, og fræser begge sider samt hjørnerne, så endelig lidt håndslibning og vupti så er din plade blevet mindre

Afrundingsfræser Profil Værktøj

Men er du sikker på, at pladen ikke er fineret? Syntes billede 2 kunne indikere at ihvertfald overfladen er, hvordan ser undersiden ud?  

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Mange tak for svaret. Her følger billede af undersiden. Det kan godt være, at det er finér - vil det have nogen betydning for din beskrivelse?

Ville du save længden til med stiksav eller rundsav? Og fra underside eller overside?

 

Alt efter hvad du har til rådighed kan alle save bruges 

Lav et land af et lige stykke træ, som du kan spænde fast med skruetvinger så din sav kan køre op af. Derved saver du helt lige

Lav eventuelt en test på et stykke træ du ikke skal bruge, så du har lidt styr på fremgangsmåden inden du kaster dig over pladen. 

Hvis du bruger rundsav gælder det om at stille dybden, så den kun lige stikker et par mm igennem pladen når du skærer. Du kan nok ikke undgå at det flosser lidt, men da du jo skal fræse bagefter, gør det ikke så meget.  

Du skal nok regne med en farveforskel på det "nye" træ der dukker op når du saver i pladen. 

PS: Der findes en metode så du undgår at det flosser: Tag et brædt eller anden plade og sæt den fast der hvor du skal skære (på begge sider) så din plade ligger som en sandwich. Når du så skærer bliver dit snit helt rent, men det koster 2 stykker træ  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
TUSIND tak for hjælpen. Jeg vil se at komme i gang.
Pladen skal males efterfølgende, så farveforskelle er ikke noget problem :-)

Selvtak.

Husk at tage nogle billeder af dit projekt, så du kan sidde om et år og tænke tilbage da du lavede dit projekt, men måske også for at du kan hjælpe andre, med dine erfaringer, og billeder siger mange gange mere end ord  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også