tilbygning eller flytte

hej.

Vores hus er ved at være lidt for lille. Vi er i det dilemma at det er et rigtig lækkert sted vi bor og vi overvejer derfor at bygge til.

Vi snakker om en tilbygning på ca. 70kvm (fordi det passer ind med den eksisterende garage). Huset er i gasbeton og vandskuret + vi har jordvarme og gulvvarme i hele huset - hvilket selvfølgelig skal være i tilbygningen også. kvm-prisen på huset er 9.800kr ifølge bbr - husets værdi er pt på 1,25mkr. 

Tilbygningen vil bestå af 3 værelser, badeværelse og indgang i glas (loft i kip med ovenlys også).

Nogle der kan give et kvalificeret bud på prisen? Kan det passe med 20.000kr pr kvm = 1,4 mio !? Eller har jeg lavet en regnefejl ?? 

Huset er i Grindsted - et tidligere fattigmandskvarter som ligeså småt er begyndt at blive attraktivt for unge mennesker og derfor tænker vi at huspriserne stiger fra nu af . Derudover koster et hus i disse kvm over 2mio. og så kommer flytte udgifter osv og at vi skal flytte , hvilket jeg ikke ligefrem brænder for da vi har udsigt til marker og bor ad lukket vej samtidig med vi har 10min gang ind til centrum

 

Håber i kan hjælpe - hold den gode tone  

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jamen skal vi bekræfte dig i at du skal bygge til? For det myder til det er det du helst vil.

Så kom igang :-)
Jamen skal vi bekræfte dig i at du skal bygge til? For det myder til det er det du helst vil.

Så kom igang :-)
Der er 2 ting i det.

1. Du skal finde ud af hvad ombygningen ca. vil koste dvs. få nogle håndværkere ud og giv et forsigtigt overslag. 20.000 lyder rimeligt, forudsat der ikke er tale om badeværelser osv. Så tager du den pris, og tillægger prisen som du mener boligen er værd, evt. hør en mægler herom. Den samlede pris, kan du således holde op mod hvad et større hus eller nyt hus koster i samme område. En ombygning kan typisk ikke finansieres 100%, idet værdien ikke forøges krone for krone.

2. Når du så har alle fakta, skal i vurdere hvad i helst vil, det er således nemmer at drage konklusioner når alle fakta er tilstede, for selvom herlighedsværdi kan være svær at sætte tal på, så er det nu engang nemmere at bestemme når man har alle fakta.

Som et eksempel, så havde jeg nogle kunder som boede i et hus til 2.300.000. De fik lavet et tilbud på en 40kvm tilbygning istedet for eksisterende carport ( under samme tag ) til 400.000. Dvs. de ville have en totalpris på 2.700.000 også ville de have 175kvm ca. Det gamle hus ville stadig være fra midt 1990erne, og energiklassen stadig på c.

De valgte istedet for at sælge huset for 2.300.000 og byggede et nyt hus i nabokvarteret til 2.900.000 på 180 kvm alt ink. Den løsning var de meget tilfredse med, og skønt den er lidt anderledes end den tænkte her, så er det meget sjældent tilbygninger kan betale sig økonomisk.
Nej jeg spørger nok i bund og grund om en tilbygning virkelig kan koste så meget ? For så bliver huset alt for dyrt i sidste ende.
Vi har dog snakket om at bygge helt nyt, men så er vi oppe at sku gi 2,5 mio og det er alt for meget iforhold til vores økonomi.
Annonce
En tilbygning koster... Men hvad det koster er rigtig meget afhængigt af hvad det er I vil bygge..
70 kvm incl et badeværelse.. jo en del af forklaringen men hvilke materialer og gulv. tag osv.. Plus noget om hvor tilgængeligt der er til byggepladsen.
kan det gamle fyr / varme enhed klare den nye tilbygning?

Og på den andne side, hvordan kommer byggeriet til at se ud?? Er det en arkitektonisk helhed så bliver prisen jo bedre end hvis det er lidt lala...

Noget i også skal tænke på er hvad der "koster" i den eksisterende bygmning at i laver tilbygningen... er det muligt at lave en god adgang uden det koster andre rum i den gamle bygneing? Ofte mister man et eller flere rum.
Hvad skal der bygges om i den gamle bygning?
Og hvad koster det??

Hvad med stue og fx køkken, passer det størrelses mæssigt med hvad i ønsker eller bliver det lidt småt??

Med andre ord overvej hvor meget det griber ind i det gamle hus også, måske betyder det mere her end du umiddelbart regner med.

Og sutteligt, så afhænger prisen jo også af om du selv tager fat eller det er håndværkere der kommer på hele vejen rundt.. incl haven osv....

MVH Njord

MVH Njord
Det er heldigvis lige til at bygge til. Det er en helt alm. Forlængelse af huset uden flere vinkler osv. Det er bare 8x7 m. Bygning. Dog blir indgangen jo i glas hvilket jeg tænker vil hæve prisen lidt. Køkkenet er småt , men vi har snakket om at det måske ku laves om bare ved at nedlægge det værelse der er "i køkkenet" - selve køkkenet er forholdvis nyt og skal ikke renoveres ☺️
Lyder som om det bør kunne laves biilligere end de 20.000 / kvm.
Men lav nogle skitser og hør en murer, en tømrer og en vvs'er hvad det skal koste, så har du et bud på det du kan bruge til at afgøre om du vil videre med rigtige tegninger og tilbud.

mvh Njord.

MVH Njord
Tænk på at de billigste typehusbyggere kan bygge til ca. 10.000 pr kvm. Det er du slet ikke i nærheden af, og da slet ikke hvis fyr skal opgraderes og en køkken ligeledes. Jeg tænker minimum 15.000 pr kvm, og nok nærmere de 20.000 er realistisk. 15.000 giver alligevel en pris omkring 2.250.000 for jer, også er springet op til et nyt hus til 2.500.000 ikke langt væk.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis