De bedste skruer til udendørs brug

Hej og god somer til jer alle  

Jeg er lidt i tvivl mht skruer til udendørs brug. Jeg plejer altid at bruge rustfrie skruer når jeg skal skrue noget op i beton i 6 og 8 mm plugs, for tror de holder bedre end andre skruer. Dog er jeg blevet i tvivl om det er korrekt at de er de bedste til opgaven??

Nogen der ved hvilke jeg skal bruge/købe?

Har fundet nogle NKt Basicscrew A4 rustfrie som jeg påtænker at købe hjem?

Jeg har før, når jeg købte rustfrie, købt dem Harald Nyborg for det meste har på tilbud, men har oplevet flere gange nu af størrelsen 4*50mm knækker inde i muren når jeg skruer dem ud De er dog ikke rustet, men har altså ikke siddet særlig mange år?

Ved 10mm plugs og der over plejer jeg at bruge en galvaniseret fransk skrue med milimeter hoved, men da jeg ville fjerne det beslag de var skruet op med, så knækkede skruen faktisk lige ved gevindet

Lad mig høre de vise ord fra jer??

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Skruer er en hel videnskab 

Rustfri (rustfast) er efter min mening mere "sprøde" end jern der er galvaniseret. Så rustfrie skruer har nemt ved enten at knække eller "dreje over" når de bliver skruet i. 

Men det handler meget om hvad der skal skrues sammen. 

Men skal skruen ind i en plugs ville jeg nok bruge en hærdet stålskrue, da det måske ikke helt kan undgås at fugt trænger ind ved skruen. 

Prøv at læse lidt mere her og her 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ja jeg synes også at de rustfrie kan give problemer, med at de brækker eller torxkærven bliver ødelag

Bedste bud ellers som er rimelig holdbare er NKT G3 climatic skruer. (lad dig ikke prakke andre NKT på, eks deres Basic climatic, de er meget dårligere hvad modstandsdygtighed over for rust angår)

http://www.nkt-fasteners.dk/CLIMATE%C2%AE-G3-1573.aspx

Jeg plejer at bruge NKTs Climate G3 skruer udendørs - de holder fint, dog bruger jeg rustfri ved sommerhuset 300m fra havet på grund af den saltholdige luft.

http://www.10-4.dk/varer/byggemater...r-udendors

Jeg ville også bruge en varmgalvaniseret i 10mm. Vær opmærksom på at de findes i flere kvaliteter - der kan godt fås noget billigt Kina-skrammel, der knækker for et godt ord. 

EDIT: Jens' svar som ligner mit kom ind mens jeg skrev mit indlæg 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Rustfrit stål er noget lort, fordi det, som andre skriver knækker og brækker. Sådan er rustfrit stål desværre. Det anbefales nærmest også kun til hårdttræ og huse ved havet.
Så findes der, som andre skriver nkt g3 glimate skruer, det er det næst produkt. De er salttågetestet til 1800 timer, derfor er de ikke ligeså gule, som de gamle glimate skruer.
Så findes der den gamle glimate skruer, som har været kendt de sidste 20-30 år, de er salttågetestet til ca 1200 timer. Dette er stadig en ganske fornuftig skruer til udendørs brug.
Herefter kommer den nye/gamle galvaniserede skruer nkt basic. Den er testet til ca 1000 timer, såfremt der ikke er brud på galvaniseringen. Er der brud på galvaniseringen er den bare elforzinket, eller dårligere.
Imellem Glimate og G3 Glimate skruerne findes GLimate kvartro, Disse skruer er ikke egnet til plugs, da de skærer plugsene i stykker, grundet deres firkantede gevind. Dette gør at plugsen ikke udvider sig optimalt og derfor ikke holder.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Tak for alle de hurtige svar og gode råd.
Som Jeg kan læse i reeelt er enige om er N KT´s G3 som bedste skrue som allround udendørs skrue især ved brug sammen med plugs. Rustfrie er sikkert gode nok hvis vi snakker træ mht brudstyrke.
Hvad vil i mene hvis skruen skal lodret ned i beton/fliser i plugs?
Annonce
Jeg vil stadig anbefale dig g3 skruen.
Rustfrie er desværre heller ikke "bare" gode nok til træ. Mange køber skruer, til hårdttræsterrasser, for tynde. Det betyder at skrue brækker efter 1, måske 2 år når træet arbejder lidt.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Hej Klavil


Lidt off topic
Men kan nogle gange godt betale sig og kigge efter skruer på eks dba. Personligt var jeg heldig og finde en der solgte ud af et lager. Solgte normalt til tømrer men ønskede og lukke virksomheden da wurth havde opkøbt fabrikken der producerede skruerne.
Før købte jeg også altid NKT men disse fik jeg til halvdelen af hvad NKT koster og de er langt kraftigere. Lavede en lille hjemme test med en 100*5,5 i både NKT og disse. Skruede så samme skrue i en egebjælke. 2 gange knækkede NKT skruen efter 8-10 gange. Men den anden nåede kun og blive lidt varm men uden og knække.
De er lignende NKT's G3.

Siger det blot da det i nogle tilfælde godt kan betale sig og kigge markedet inden du bare køber eks NKT. Du kan få langt bedre skruer til bedre pris men ofte ikke i de alm byggemarkeder.
super. Søger lige nu på Gul og gratis og DBA for at se om der er noget der kan bruges eller må det bliver NKT imorgen.
Tak for alle de gode råd og forhåbentlig en god sommer med lidt varme
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis