Er der en el-installatør tilstede?

Jeg har lige et par spørgsmål, jeg er ved at købe et nyt køkken og i den forbindelse skal der ændres lidt på stikkontakterne.
Jeg skal måske også sige at huset er fra 1977 og tidligere el opvarmet, men varmes nu op med et naturgasfyr. Der er derfor masser af strøm ind i huset.

Lige nu er der et elkomfur/ovn samt en opvaskemaskine begge tilsluttet to 16A 380V stikkontakter hver med 3 faser.
De to 380V stik er tilsluttet den samme 16A sikringsgruppe på eltavlen, og det skal da også lige siges, at jeg aldrig har haft problemer med at lave mad på elkomfuret samtidigt med at opvaskemaskinen kører.

I det nye køkken skal der være en induktions koge plade, en indbygnings ovn samt en opvaskemaskine.
Elektrikeren siger at for at dette skal være lovligt, så skal der oprettes en ny el gruppe og trækkes separate kabler til opvaskemaskinen, sådan at induktions koge pladen og ovnen ikke er koblet på samme gruppe som opvaskemaskinen.

Samtidigt har jeg lige nu kun en stikkontakt på væggen over køkkenbordet, jeg vil gerne have tre kontakter, igen siger han, at reglerne er sådan, at de tre kontakter skal opdeles i 2 grupper, så her skal der igen trækkes separate kabler fra tavlen til en af kontakterne.
På de tre kontakter vil jeg måske tilslutte en mikrobølge ovn, og en gang imellem en håndpisker, så det er ikke det store strømforbrug som trækkes her.

Er det min el mand som overfortolker renoverings reglerne !

Jeg kan da godt se logikken i hvad han siger, og ved nybyggeri er det da helt ok.
Men fordi at man vil renoverer køkkenet i et gammelt hus, så syntes jeg at det lyder dyrt og voldsomt.

Jeg vil selvfølgelig gerne have at elinstallationen laves på en lovlig måde, men jeg syntes at det er voldsomt at el tavlen skal udvides / skiftes og der skal trækkes fræses så mange strømkabler blot fordi at man vil udskifte et køkken.

Også fordi, at som jeg ser det, så har jeg jo stort set masser af strøm og de fleste steder, uden at der skal oprettes nye el grupper og trækkes store el kabler.

Jeg håber derfor at der her på dette forum er en el mand som kan fortælle om det virkeligt er et lovkrav at der skal laves så meget elarbejde, blot fordi at man vil have et nyt køkken, eller at jeg har fat i en elektriker som overfortolker reglerne ?

 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mht. det sidste spørgsmål kommer det an på, hvor omfattende renoveringen er. Læs evt. nederste afsnit her:
https://www.sik.dk/Global/Publikationer/Artikler/Artikler-fra-Electra/2008/AEndring-af-eksisterende-installationer

din elektriker har ret... induktionskogeplader trækker meget strøm og det vil være meget surt for dig at sikringerne sprænger hele tiden. Dog er mange af dem kun 2 fasede, hvor man så kan bruge den 3 fase til ovn. Det med at sprede det på 2 grupper er lovkrav nu, og giver også mening. Din elkedel tager nok 2200W, så er der intet tilbage at køre mikroovn eller blender eller hvad du nu måtte have.
Din elektriker har ret i sit svar på dine spørgsmål angående opdeling af grupper til kogeplade og ovn og antal 230V stikkontakter fordelt på min. 2 grupper. Du skal samtidig huske at en dobbelt stikkontakt gælder for en stikkontakt. Nu har du ikke oplyst om microbølgeovnen/kombiovn skal indbygges, hvis det er tilfældet, kunne du lave en gruppe, som forsynede opvasker og microbølgeovn/kombiovn.

fase
Jeg siger tak for svar, det gør jo køkkenprojektet kommer til at koste noget mere.
Et nyt køkken er er jo dyrt så selvfølgelig forsøger jeg her i slutfasen at begrænse omkostningerne.
Men det skal jo være lovligt, men jeg håbede på at der var lempeligere krav ved en renovering end ved et nybyggeri, men åbenbart ikke.
Jeg siger tak for svar, det gør jo køkkenprojektet kommer til at koste noget mere.
Et nyt køkken er er jo dyrt så selvfølgelig forsøger jeg her i slutfasen at begrænse omkostningerne.
Men det skal jo være lovligt, men jeg håbede på at der var lempeligere krav ved en renovering end ved et nybyggeri, men åbenbart ikke.
Annonce
JEg bor i lejlighed fra 78-80 stykker, og der har vi fået lavet badeværelsesrenovering for 2 år siden.
De valgte at trække en "forlænger" fra min komfur's kraftstik (og gruppe) videre ud til badeværelset, hvor det i en samledåse splittes op i 230V isolerings transformer og 2*230V stik til vaskesøjle.

Så jeg har "gammeldags" el-komfur med ovn, opvaskemaskine, tumbler (varmepumpe), vaskemaskine og 230v skille-transformer på samme 3*16A gruppe.

El-lovgivningen siger, og har gjort siden jeg tog installatør eksamen i 2007, at dine stikkontakter i køkkenet skal fordeles på MINDST 2 grupper, netop grundet en micro ovn og en el-kedel tilsammen trækker 3-4000W, og deraf ikke har nok i én 10A sikring, slet ikke når du samtidigt har div. andre forbrugere på også, så som køl/frys, belysning etc.
Så det er kun i din egen interesse, at ofre de penge nu, og så få splittet op i 2 eller 3 kraft stik med hver sin gruppe, og 1-2 ekstra 230V grupper til stikkontakter, nu hvor du alligevel skal have lavet indfræsnings arbejdet.
Så meget ekstra omkostning burde det ikke være, når du har gang i den slags arbejde allerede, om du har 1 eller 3 ekstra kabler der skal trækkes fra tavlen ud til kabyssen.

 

Igen, tak til alle for svar :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis