Renovering af facade på kalket hus

Vi har et bindingsværkshus fra midten af 1800 tallet. Det har altid været kalket. Men vi er trætte af kalk og skal nu have malet det med Cempexo. Altså cementmaling.

Nu har vi så renset kalken af og der er faldet noget puds samt fuge ud, så den enkelte tavl står noget ujævn.

Den skal vel pudses op inden Cempexo?

En jeg talte med foreslog et færdigt pudseprodukt der blot skulle tilsættes vand. Lyder det rigtigt? Skulle være nemmere end mørtel, cement osv.

Andre gode råd modtages også med tak.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Hør nu her, og så må jeg op på kæphesten igen. Der må IKKE bruges cement i gamle huse. De er opført med kalk og skal vedligeholdes med dette.

Hvis man kalker rigtigt, kan det holde i 10 år. Har selv en gammel gård, hvor der bare er smattet 'bondekalk' over murene, og det giver tykke lag, der slet ikke har forbindelse med overfladen længere, så der er kun at rense ind til fast overflade og starte forfra.

Skal der spækkes, repareres, er det bedst med 9% strandmørtel. Bakkemørtel kan også bruges, men har lidt farve.

Søg evt. på Raadvads hjemmeside vedr. bygningsvedligeholdelse.

Der er en bog der hedder Byhuset der er meget informativ. Der er også en der hedder Landhuset, men den er ikke nær så omfattende.

Og jeg er fuldstændig ligeglad, hvad murere og andre siger om dette. Der er et par generationer murere, der ikke blev oplyst om kalk, og derfor ikke ved noget om det.

Hos mig er der tidligere ejere, der har spækket med cement i meget kraftig blanding, og det er en pest at få væk.. skal

Cementen virker som en udvendig dampspærre, og det kan give frostskader på sigt.

Når man bygger en mur op skal det svageste lag være yderst. Har haft huse med lerklining og soltørrede lersten, og de holder fint med kalkning yderst.

mvh

 

 


 varmetossen

1. Du skal ikke bruge nogle former for cement, da cement ikke kan binde på kalk, samt er det for stærkt for et bindingsværkshus.
2. Du kan få en tørmørtel, som du blander med vand. Det hedder juramørtel og letter arbejdet meget.
Rødvig Juramørtel KKh 35/65/500. Den har en blå mærkat på sig.
3. Kalk.dk har rigtig mange artikler og udførelsesmetoder samt mange muligheder.
4. Cement fungere ikke som en dampspærre, det en gammel skrøne. det holder bare ikke på kalk, fordi de arbejder forskelligt i vejr og vind.
5. Jeg synes nu jeg har taget en del erfaring med mig med sådanne arbejde og har også arbejdet meget med det.
6. Strandmørtel 9% er ikke holdbart nok. Strandmørtel bruges som finish eller meget tynde lag 1-3 mm hvor bakkemørtelen tager op til de 15 mm. Begge mørtler skal blandes med kulekalk alt efter hvad arbejder men skal lave.
Hilsen Martin.
3

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også