Genbrug af parket - kan de betale sig?

Hej LDS'ere

Vi er et par der lige har købt hus, og i den forbindelse er vi gået igang med at rive gulvene op for at efterisolere og støbe gulvvarme i beton.

Det betyder også at vi er på udkig efter noget slidstærk parket der kan holde i mange år.

Vi har kig på noget billigt brugt Junckers egetræsparket, massivt i 22mm, hvor not og feder er renset så det skulle være klart til at lægge igen.

Vi påtænker at det skal lægges som svømmende gulv, men en tømrer vi kender mener at det vil være utroligt bøvlet og ikke besværet værd at genbruge sådan et gammelt gulv.

Jeg skal indrømme at jeg, muligvis fordi jeg ikke selv er tømrer, har lidt svært ved at forstå hvorfor det skulle være så besværligt. Det har jo ligesom været lagt én gang før...

Er der nogen der har erfaring med lægning af brugte gulve?

Hvad skal man være opmærksom på?

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har selv genbrugt Junckers egeparket her i huset. Det er en smule mere bøvlet - og skal du have en fagmand til det, så går det hele nok op i arbejdstimer...

Fordi, der er jo et hav af forskellige størrelser, når gulvet har været lagt, som alle skal sorteres, og lægges i bunker. Herefter startes der med en stump, så det kommer til at passe, med at der skal skæres så lidt som muligt at den sidste planke i rækken, og så fremdeles. Så det er lidt mere et puslespil, hvor det gælder om at finde de stumper som giver mindst muligt spild. Jeg gætter på, at det er her jeres tømrer ser bøvlet :-)

I skal bare være opmærksomme på, at der bliver lidt mere spild, end hvis I havde haft hele planker.
Dernæst kan der blive noget med, at forbandet (det mønster som plankerne lægges i) ikke kommer til at blive helt symetrisk, da I jo er nødt til at finde de planker som passer bedst muligt. Sådan er det også her i huset, men det er svært at se, så man lægger ikke mærke til det.

Lægger man et nyt gulv, så fortsætter man jo typisk med den stump, som man savede af fra den forrige række, og dermed bliver forbandet symetrisk, og der bliver så godt som nul spild.

Hvis det er 22 mm, så lyder det mere som et massivt plankegulv. Parketgulv er typisk 14 mm, hvor de første 4 mm er det pæne slidlag. De øvrigt 10 mm er en billigere træsort. Junckers 22 mm massiv eg koster kassen - så hvis I kan få det til en fornuftig pris, så ville jeg ikke tøve.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis