Skære laminatgulv 7mm

Hej!

Jeg er i gang med at skære lægge laminatgulv. Det gåt fint at skære laminat plade på tværs med stiksav men nu skal jeg skære nogen plader på langs og det er svært med stiksav da pladen vibrere voldomt og rundsav med de klinger jeg har ikke kan skære i det. Hvordan håndterer jeg det?

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må ha' dig en dyksav eller håndrundsav, med føringsskinne kik i F.eks. Harald Nyborgs katalog (bare for at nævne et sted) eller vebb. side, den slags kan fås' i flere prisklasser.

Måske kan du om du ikke har brug for at eje leje en sådan i stedet for, måske den bedste løsning.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Har du prøvet med din rundsav, jeg synes ikke det kræver så meget af klingen, sav fra bagsiden af.
Ellers læg laminatpladen på to brædder, og sav i rillen mellem de to brædder med stiksaven.
Du kan evt køre saven efter en liste, eller en anden laminatplade så snittet bliver lige.

Byg dig en "holder" til din stiksav, så du kan bruge den som en slags mini båndsav.

Se her 

Den er også anvendelig til mange andre ting 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af Alex38 på 13-07-2015 14:56

Hej!

...rundsav med de klinger jeg har ikke kan skære i det. Hvordan håndterer jeg det?

Køb en ny fintandet klinge - den koster ca. kr. 100,-  ved Onkel Harald. Så har du også den til en anden gang. Gjorde det selv, da jeg lagde en del laminatgulv - en fintandet klinge på rundsaven klarer det nemt.

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hvis du bruger rundsav, så husk at rundsavklingen skal trækkes op, så den kun lige akkurat skærer gennem laminaten? Den må ikke stå for dybt!

Træd ikke på mine ledninger :o)
Annonce

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/8358' class='af-profile-link'>bobenontot</a> på 13-07-2015 19:29
Hvis du bruger rundsav, så husk at rundsavklingen skal trækkes op, så den kun lige akkurat skærer gennem laminaten? Den må ikke stå for dybt!


Hvorfor?

Mvh. Christian M
 

Hvis klingen stikker for langt igennem er det større risiko for den klemmer, og slår kanten af laminaten...
Jeg plejer at skære brædderne med rundsaven "nedefra". Altså vende rundsaven på hovedet, så den skære op om så sige. Svært at forklare Hvis den hopper lidt, så skift klinge og/eller pres mere på brættet, så den bliver mere stiv i det.

Mvh. Christian M
 

Hvis du bruger en rundsav, er det et godt gammelt trik, det virker ihvertfald på en fineret overflade:

Kør saven den forkerte vej. I stædet for at skære fremad, så træk saven mod dig, dette modvirker at det flosser.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/21246' class='af-profile-link'>je__ns</a> på 13-07-2015 19:51
Hvis klingen stikker for langt igennem er det større risiko for den klemmer, og slår kanten af laminaten...


Nu har jeg skåret hundredvis af laminatgulve, og aldrig har jeg justeret eller gjort andet ved stiksaven. Handler bare om at skære modsat, så flosset det ikke på laminatsiden. Altså hvor du køre stiksaven på undersiden af brættet, men stadig har oversiden opad og derved markeringen/stregen opad.

Mvh. Christian M
 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis