Skære laminatgulv 7mm

Hej!

Jeg er i gang med at skære lægge laminatgulv. Det gåt fint at skære laminat plade på tværs med stiksav men nu skal jeg skære nogen plader på langs og det er svært med stiksav da pladen vibrere voldomt og rundsav med de klinger jeg har ikke kan skære i det. Hvordan håndterer jeg det?

Hej! Jeg er i gang med at skære lægge... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja med den rigtige klinge på stiksaven, burde det ikke være noget problem, skru evt ned for pendulbevægelsen hvis den er for hidsig.

Skrevet af bobenontot på 13-07-2015 19:29
Hvis du bruger rundsav, så husk at rundsavklingen skal trækkes op, så den kun lige akkurat skærer gennem laminaten? Den må ikke stå for dybt!


Hvorfor?

Det giver en bedre vinkel mellemtanden på klingen og emnet man skærer i. Jo dybere klingen er, jo nærmere er vinklen mellemtand og emne 90 grader (lige som hvis du saver "lodret" med en fuksvans).

Hvis du trækker klingen op så den lige netop skærer igennem emnet, så er vinklen omkring 45 grader eller mindre (ligesom hvis du saver meget skråt i et emne).

Det er også det rent sikkerhedsmæssige at undgå at blotte klingen unødigt.

Jeg mener af Maskinsnedker engang kom med flg løsning: Træk rundsaven op, så den kun lige stikker 1 mm ned. Start saven og kør den forkerte vej. Herefter sættes dybden til "det normale" og man saver den rigtige vej. Da overfladen er "for-savet" (jeg mener at fagfolk kaldet det "ridset"?), så bliver snittet ikke flosset.

Men med rundsav + stiksav bør man save fra undersiden, og med håndsav fra forsiden- af hensyn til udseendet, oprivning mv.

Træd ikke på mine ledninger :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis