1 eller 2 strengs varmesystem?

Jeg har lige købt hus, som jeg skal til at energiforbedre. Jeg er så lidt i tvivl om mit varmesystem er 1 eller 2 strenget system. På mine radiatorer er der to ventiler, en indløbsventil og en udløbsventil. Hvis folk ud fra dette kan sige om det er 1strengs system. Hvordan kan jeg så bedst muligt ændre det til 2strengs system?

Med venlig hilsen
Jesper

Jesper-
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tja, ud fra de yderst sparsomme oplysninger, vil jeg umiddelbart gætte på du har et tostrengsanlæg der er sluttet til et fjernvarmenet. Endvidere vil jeg gætte på der er problemer med og holde returtemperaturen tilstrækkeligt lav til fjernvarmeværket siden der er en returventil på radiatorene. 

Men du kunne måske umiddelbart biderag med flere oplysninger til gåden om hvad du havde tænkt dig med ............. osv. ???  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ærligt ved jeg ikke så meget om det. Jeg har lige fået nøglen til huset igår og så synes jeg det så lidt mærkeligt ud der var returventil på radiatorerne. Nogle enkelte af dem er der kun en returventil. Hvordan vil jeg kunne se om det er 1 eller 2 strenget system?

Jesper-

Hej.

Der er ikke ret mange etstrengsanlæg ude i de små hjem.Det sikreste tegn er, at radiatorens frem og retur går til eet, tykt rør, og radiatorerne er ofte placeret midt i huset.

Hvis du et eller flere steder kan konstantere om frem og retur går til hvert sit rør er det tostrengs, og er radiatorerne ude under vinduerne, er det med stor sikkerhed tostrengs.

Returventilerne antyder, det er fjernvarme for at styre temperaturen på returvandet.

mvh


 varmetossen

Tak for svar. Jeg kan lige prøve at tage billede af systemet der sidder i kælderen. Det er ikke sikkert man kan se noget ud fra det?

Jesper-
Det siger sig selv , er der et rør til radiatoren , og er røret tyndere mellem tilslutningerne i top og bund , så er det et et enstrengs anlæg , noget man brugte i centralvarmens barndom..............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
Mit hus var med enstrenget anlæg, det er lavet om nu..
Her sad alle radiatorne langs ydervæggene, der var ført et 11/4" rør rundt under gulvet, der var strøm tee hvor der gik rør op til radiatorerne.
Så op af gulvet kom der 2 stk ½" rør med af og tilgang til radiator, så umuligt at se det var 1 strengs..

Så der er mange måder at lave 1 strengs anlæg på.....

Ja det kan være sat*** svært og gennemskue når selve rørføringen er dækket. Dog vil det altid være sådan at et enstrengsanlæg har sine termostater siddende på returen af radiatoren (forneden). Men hvis der ikke er termostater på radiatoren kan "reguleringen" også sidde på fremløbet.  

Typisk stoppede man med og sætte etstrengsanlæg i nybyggeri omkring midten af halvfjerdserne. Dog er der tilsyneladende nogle "karl smart'er" der har forsøgt sig med etstrengsanlæg senere.

At radiatorene sidder i midten af huset er ikke et tegn op det er et etstrengsanlæg, typisk kan det et tegn på at anlæget er lavet til selvcirkulation (uden pumpe) og kan være både en og tostrengs. Og det er også den nemmeste og billigste måde at efterinstallere et centralvarmeanlæg hvis der er krybe/kælder i huset.

Nu om dage kan det så være lavet om til et mix af de to systemer.

Så intet er givet.   

Glæder os til billeder. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Her er nogle billeder af det man kan se. Det er en enkelt radiator der er billede af og systemet der er i kælderen

Jesper-
Skrevet af Jesper- på 13-07-2015 17:26
Her er nogle billeder af det man kan se. Det er en enkelt radiator der er billede af og systemet der er i kælderen

Det ligner et ganske almindeligt tostrengsanlæg. Fjernvarmen er i øvrigt direkte, så det er værkets vand du har løbende rundt i dine radiatore. Det betyder også du ikke selv må rode hvis .......... osv.

Retur og fremløb går op i huset ved siden af din lyskontakt i nævnte rækkefølge.  

 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
det lyder jo ikke så godt.

Jesper-
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis