Stum vinkel gør køkkenopsætning svær, gode råd søges

Jeg har købt et køkken, hvor bordpladen skal være u-formet. Hvis jeg deler U'et op i tre linier A, B og C, så er det nemmere at forklare.
A: den lange side 4 m
B: er den vandrette side a u'et og har en stum vinkel ( over 90 grader) ift. A, men vinkelret ift. C og er på 2,6 m
C: er på 1,4 m og har en stort vindueparti

De reelle løsninger, der ikke kræver større renovering eller meget reduktion af det i forvejen lille køkken, som jeg ser:
1: Jeg har regnet mig frem til at hvis jeg pudser B væggen således at den står vinkelret med A, så bliver C 18 cm kortere, hvilket betyder at ca. 10 cm af vindueudsigten bliver dækket af muren. Ikke den pæneste løsning.
2: jeg lader væggen blive som den er og gør bordpladen 18 cm bredere i C enden. Det vil kræve at både underskabe og overskabe skal kiles til. Jeg ved ikke om man kan kile så mange cm.

Hvad er smartest/flottest og kan i se andre løsninger? Er meget forvirret lige nu og alt hjælp vil være yderst taknemmeligt

Hvis man er god med en hammer, ser man alle problemer som søm?
Jeg har købt et køkken, hvor bordpladen skal være... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Havde ikke lige regnet med at det var så meget ude af vinkel ! Det er jo temmelig vildt det der ;/ Den er godt nok lidt svær den der

Mvh. Christian M
 

Ja der kan jeg godt se du har et lille poblem. Det muligt du med en sav, og nogle små vinkelbeslag vil kunne få det til at lykkes at korte skabet af, men du får ikke plads til en karrusel der inde. Så må du nøjes med en plade, som du så også saver til.

Jeg ville nok prøve at bytte til et 90x60 skab som stenkrog er inde på. Så kan du slippe udenom det problem, og bruge den løsning jeg nævnte længere oppe.
Men hvad skal han dog stille op med bordpladen? Som regl når det er en "samle" bordplade, så er der jo lavet spor i under, samt 45 graders hjørner ved samlingerne, sådan at bordpladen holder den 90 graders vinkel.
Man kan jo ikke bare lige selv save samlingen i passende vinkel, da det ikke vil passe ind i indhakket på den modsvarende bordplade.

Mvh. Christian M
 

Hmmm det ser desværre ud til at det ikke er kun mig, der synes den er svær... Er der ikke nogle opfindsomme hoveder, der kan løse denne her udfordring på en lettere elegant måde?

Hvis man er god med en hammer, ser man alle problemer som søm?

Et 90 x 60 hjørneskab er næsten ikke noget værd. Har selv 2 stk hvoraf det ene er kortet op "indefra" fordi det altid kun indeholdt gammelt ragelse.
En ide var at bruge et 60 x 60 skab i hjørnet og så lade lågen "gå ind imod stuen". Så kan det udnyttes og den kan bedre stilles skrå. Det Sidste skab i A siden bliver så 30 cm og det næste skab i B siden også 30cm (eller andre skabe med i bytte processen). Men dit B mål bliver så måske 2,7 m i stedet for. Men det er jo kun bordpladen og sokkel det har betydning for.

Skærer du 7-8 cm af det nuværende skab, bliver der vel ikke plads til karusel.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Hvis du laver skabene vinkelret på hele de 4 meter, altså på linje med hvad vinkeltskabet står nu. hvor langt vil dit skab stikke ud fra væggen ved enden af de 4 meter? 30-32 cm?

Så ville det da være nemmest at sætte elementerne i 90 grades vinkel, så du får et mellemrum imellem skab og væg A og så bytte din bordplade som høre til A væggen til en 120 cm dyb bordplade som man plejer at bruge til når man vil have bordpladen med ind i lysningen på et vindue. Denne bordplade skal så bare skæres i smig på hele A sidens længde i enden kan du så vælge at lave hylder eller lukke helt til.

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Undskyld min ide med at have lågen ind imod stuen, har jo ingen gang på jorden hvis B siden er en mur ! ! !

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af Christian M på 16-08-2015 22:35
Men hvad skal han dog stille op med bordpladen? Som regl når det er en "samle" bordplade, så er der jo lavet spor i under, samt 45 graders hjørner ved samlingerne, sådan at bordpladen holder den 90 graders vinkel.
Man kan jo ikke bare lige selv save samlingen i passende vinkel, da det ikke vil passe ind i indhakket på den modsvarende bordplade.

 

Han skal selv skære pladerne til så de passer. Så nej han kan ikke bruge de prefabrikerede snit der er lavet til en 90graders samling. er vinklen 110, må han jo save begge plader i 55graders vinkel, og fræse ud på bagsiden til samlebeslagene. Jeg ville så også bruge en fræser eller lamelmaskine til at få lavet et spor i samlingen, så man kan få nogle fisk/kiks ind, der styrker og styrer samlingen. 

Der er selvfølgelig noget mere arbejde i det. Men det er jo det man har valgt når man vælge ikea. Mange af de kendte køkken mærker sender jo en mand ud der måler op, også får du bordpladerne skåret på mål og det hele så de er lige til at lægge op.

 

Jeg kan se to muligheder. Drop hjørneskabet i den side, og gør som vist herunder. Hvis du begynder at tilpasse skabet, kan karrussellen alligevel ikke være der.

Eller sæt skaben sammen i vinkel, og tilpas bordpladen. Den sidste løsning er klart den sværeste.


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Da vi lavede bryggers her i år var Kvik ude for at kontrolmåle hjørnevinklen forud for bestilling af bordpladen. Han fortalte om eksempler hvor de bestile bordplader med 'skæve' vinkler på f.eks. 93°. Jeg ved ikke om de kan lave dem SÅ 'skæve' som du har brug for, men det er da ikke utænkeligt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis