Montering af solfanger på tag

 

Jeg skal montere en 30-rørs vakuum solfanger på mit tag med 15 grader hældning og IBF Vinge Økonomi. Spærafstand er 98 cm c/c og afstanden mellem benene på solfangerstanderen er 118 cm.

Hvilke beslag skal jeg bruge?

Skal jeg korte afstanden mellem benene på standeren så den passer med spærafstand?

Eller er der nogen gode forslag hos jer derude?

 

 


Jeg kan alt - når det lykkes.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En vakuumsolfanger må helst ikke ligge ned. Så de 15 graders hældning skal helst være fra lodret.
Ellers laver/køber du et beslag som du monterer på dine spær og monterer dine solfangere på dem.
Jeg har i huset i Sverige monteret mit anlæg på en gavl med en lodret hældning på 15 grader og mit anlæg kører supergodt med opvarmning af brine til jordvarmen/bjergvarmen og til en almindelig solvarmebeholder

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Ved godt man ikke må montere solpaneler i lægterne men herhjemme har jeg altså monteret mine vakkumfanger igennem hullerne i eternit pladerne. Mener også at kunne huske at man kan flytte benene sidevejs hvis det er den fra Vvseksperten du har købt.
Det går jo selvfølgelig udover effektiviteten og monterer direkte på tagfladen men rent æstetisk for øjet tror jeg det anden løsning bliver meget lidt pæn. Det er bare min mening og tror jeg havde valgt en anden løsning hvis det var

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

a) vurder om dine spær kan bære det - også når du har skruet skruene ind
(jf. Ballerup Superarena)

b) vurder om dine spær er fastnet godt nok, for ikke at solfangeren hiver dem samt taget op.

lav en solid udveksling af lasten til flere spær.

Würth og andre har ret gode systemer til fastgørelse, de skal dog være tilpasset til solfanger.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis