Valg af ny havetraktor

Konen og jeg har købt et hus på landet med 10 ha jord, og i den forbindelse skal vi selfølgelig ud og have en havetraktor

 

Der er ca 3000 m2 græplæne der skal slåes fordelt på 3 ikke sammenhængende plæner. Vi har en Husqvarna 220 robot som jeg regner med at jeg sætter op på det største græs areal derude.

Ude på landejendommen er der en sø og lidt skov med stier igennem.

 

Så det jeg søger er en god kraftig havetraktor som selvfølgelig skal ku slå græs, men jeg vil også gerne kunne køre et længere stykke på den igennem skovområderne ned til søen og klippe græs til kanten af søen, og evt holde diverse stier nede med den. Der skal også være mulighed for at tilkoble en lille trailer så jeg kan køre med brænde.

 

Jeg har ikke specielt meget forstand på havetraktore, men jeg har selv kigget lidt på en husqvarna rider, men ved ikke om den opfylder mine behov, eller om den er overkill til det jeg skal bruge den til?

 

Hvad vil i anbefale, og er det et must med frontklip?

 

Mit maks budget er 25-30.000, men gerne mindre

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja frontklip er nærmest en nødvendighed hvis man har mange træer, flagstang og bede at klippe omkring. Ligeledes bør der være hydrostat på maskinen. De to ting tilsammen har har mere end halveret min køretid i forhold til en med klipperiet under traktoren og en manual gearkasse.

Sørg også for og købe en maskine hvor du sidder over den trækkende aksel hvis du ikke køber en med firhjulstræk, som jeg dog ikke mener kan købes af ny med dit buget.

Se efter at klippebordet kan sættes rimeligt højt når du vil klippe offplæne. Det er så træls og skulle slibe/skifte knive hele tiden når de rammer jord og sten.

Det der med den lille trailer kan du sikkert glemme alt om når du er offplæne hvis du køber med træk på en enkelt aksel, det kræver firhjulstræk hvis ikke konen skal med og styre og du skubbe.

Håber det her hjælper dig lidt. Vil helst ikke pege på en specifik maskine, men køb en af et annerkendt fabrikat.

God fornywelse. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Min far klipper hans græsplæne på ca. 2500m2 med en husquarna der er frontklipper på og har knæk bagtil. Den kostede 20.000. Der er masser for ham at skal køre uden om, derfor knæk bagpå. Det behøves ikke være rigtig knækstyret i front ( er det det Nitter kalder hydraulik?) og skal du bare i det store hele køre frem og tilbage uden at skal omkring en masse, så er det ikke nødvendigt med en der har knæk.

Inden han købte denne husquarna, kørte han i 8 år på en helt almindelige MD havetraktor til 10.000 kr.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for svarene.

Jeg har Været ude og ligge lidt ved forskellige forhandlere.

Jeg faldt over en brugt stiga park pro 16 4wd til 20.000 for 2008 som jeg er rimelig hooked på 😀

Er det en okay maskine til prisen? Jeg kan se at de koster omkring 70.000 fra ny af, så det må da Være noget der er ordentligt bygget og kan holde til noget.

Forhandleren laver service på den inden salg og skifter knive os på den. Så med mindre der er nogen der kan tale mig fra det, så tror jeg valget falder på den. (Selv konen kan lide den☺)
Skrevet af nummer39 på 13-07-2015 13:51
Tak for svarene.

Jeg har Været ude og ligge lidt ved forskellige forhandlere.

Jeg faldt over en brugt stiga park pro 16 4wd til 20.000 for 2008 som jeg er rimelig hooked på 😀

Er det en okay maskine til prisen? Jeg kan se at de koster omkring 70.000 fra ny af, så det må da Være noget der er ordentligt bygget og kan holde til noget.

Forhandleren laver service på den inden salg og skifter knive os på den. Så med mindre der er nogen der kan tale mig fra det, så tror jeg valget falder på den. (Selv konen kan lide den☺)

Det er ingen ringe maskine hvis den er i god stand. 

Om det er et godt køb afhænger af hvor den har kørt, for den kan godt have rigtig mange timer på tælleren. 

Hvad står timetælleren på ???  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
De havde lige fået den ind i bytte. Jeg spurgte også om hvor meget den havde kært, men der var ikke strøm på den.

Så dyr en maskine kan vel næsten kun Være blevet brugt til professionel brug?

Men jeg skal ud og kigge på den igen i morgen, så har de forhåbentlig fået strøm på den så man kan se timetælleren.

Hvad er mange timer for sådan en maskine? Skal jeg f.eks holde mig fra den hvis den har kørt over 500 timer?
Annonce
Skrevet af nummer39 på 13-07-2015 14:14
De havde lige fået den ind i bytte. Jeg spurgte også om hvor meget den havde kært, men der var ikke strøm på den.

Så dyr en maskine kan vel næsten kun Være blevet brugt til professionel brug?

Men jeg skal ud og kigge på den igen i morgen, så har de forhåbentlig fået strøm på den så man kan se timetælleren.

Hvad er mange timer for sådan en maskine? Skal jeg f.eks holde mig fra den hvis den har kørt over 500 timer?

Hvis der ikke er strøm på batteriet SKAL der monteres et nyt. 

Hvem der har haft den ved jeg ingenting om, det bør du spørge sælger om. 

Nej, for 500 timer der jo ikke er mere end 62,5 dages arbejde af 8 timer. Men står tælleren meget højt ville jeg nok overveje en ekstra gang. Nu skal du jo også tage  betragtning at sælger skal give to års reklamationsret på maskinen, hvilket burde give dig nok tid til at få udryttet alle fejl.

Nogle få enkle ting du skal være særlig obs. på er oliespild fra motor/hydrulik samt olieforbrug på motor. Ligeledes om klippeskjoldets stand er tilfredsdillende. Det er nok de ting  der går først til samt koster mange penge og få repareret.

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Nu har jeg Været ude og se den igen.

Den har Været privat ejet, så den har kun kært 230 timer.

Kan man fuske med tinetælleren? For jeg syns godt nok det er få timer den har kært når man tænker på den er fra 08

Ja man kan da sikkert fuske med timetælleren, men det kan jo også være den ikke virker mere.
Men det kan nu fint passe, med timetallet, når den har været brugt privat.
Regner du med den har kørt i 6 sæsoner, bliver det 38 timer om året, det lyder meget rimeligt.
 

Skrevet af nummer39 på 14-07-2015 13:24
Nu har jeg Været ude og se den igen.

Den har Været privat ejet, så den har kun kært 230 timer.

Kan man fuske med tinetælleren? For jeg syns godt nok det er få timer den har kært når man tænker på den er fra 08

Ja, det er jo meget meget lidt.

Du kan bare lade være med og sætte strøm til timetælleren, så tæller den ikke.   Tror nu ikke det er noget der er gjort bevist hvis ...............  

Det lyder faktisk til at være et meget godt tilbud, forudsat den ellers er i orden.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg takker for svarende.

Jeg har fået handlet den ned i 19.000 og får den leveret i morgen.

Jeg var ude og køre på den idag, og den klipper helt fantastisk 😀

Det eneste minus der er ved den er at den er sej at dreje med, troede der var servo i sådan en maskine, men det er den åbenbart for gammel til at have, men mon ikke jeg vænner mig til det ☺

Alt i alt syns jeg det er en fantastisk maskine 😁
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis