Solcelle batteri kan det være udenfor

Hej

I min kolonihave skal jeg have sat en solcelle op. Jeg er ved at vurdere hvor laderen og batteriet samt omformeren skal være. Må det være udenfor hvis jeg bygger en vandtæt isoleret kasse ? Eller får det kulde problemer? Min kolohus er ikke opvarmet om vinteren men solen varmer det en smule op tænker jeg. Jeg vil gerne undgå at have det indenfor hvis det er muligt ?

Tak

 Vh.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Frederoxx på 11-07-2015 10:27
Hej

I min kolonihave skal jeg have sat en solcelle op. Jeg er ved at vurdere hvor laderen og batteriet samt omformeren skal være. Må det være udenfor hvis jeg bygger en vandtæt isoleret kasse ? Eller får det kulde problemer? Min kolohus er ikke opvarmet om vinteren men solen varmer det en smule op tænker jeg. Jeg vil gerne undgå at have det indenfor hvis det er muligt ?

Tak

Ja der må det gerne stå.

Vil dog nok anbefale du lader være med og isolere kassen for meget og sørger for der er en smule luftgennemstrømning fra bund til top, da både batteri og ladeanordning (12V-230V konverter ?) også genererer noget varme og det skulle de hulens gerne kunne komme af med under drift både vinter og sommer.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Nu angiver du ikke lige, om der er tale om et almindelig blybatteri, som til bilen. Og det bør der ikke være problemer med. Om det f.eks. er Lithium-Ion, så skal du være mere opmærksom på specifikationer for den type batteri, og så vidt jeg ved, så vil normalt ikke være glade for lave temperaturer.

"Blybatterier som til bilen" er ikke velegnede til solcelle/inverter drift. Kig på "deep cycle" batterier.

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis