Ny radiator kan man sætte to sammen

Hej

Vi skal have skiftet en GAMMEL radiator, og så få rykket radiatoren ud og få isoleret og sat en gips plade som ny væg MEN den måler 40*270 cm man kan godt få den (han kun fundet en producent) men den koster det blege, jeg tænker kan man på sætte to op i forlængelse af hinanden eller lave 2 fremløb og 2 retur løb så tæt på hinanden de så kobles på det ene rør (1frem-1retur) eller må jeg bare betle hvad den koster.

Fra de gammel jern rør skal  jo have lavet noget nyt før der kan nå ud igennem plade vægen, skal jeg ta plast rør og så væg dåse eller skal jeg bar ta jern og så køre den ½¨ ud af vægen?

På forhånd tak.


J.A.
Det løser vi....
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af J.A.F. på 10-07-2015 19:28

Hej

Vi skal have skiftet en GAMMEL radiator, og så få rykket radiatoren ud og få isoleret og sat en gips plade som ny væg MEN den måler 40*270 cm man kan godt få den (han kun fundet en producent) men den koster det blege, jeg tænker kan man på sætte to op i forlængelse af hinanden eller lave 2 fremløb og 2 retur løb så tæt på hinanden de så kobles på det ene rør (1frem-1retur) eller må jeg bare betle hvad den koster.

Fra de gammel jern rør skal  jo have lavet noget nyt før der kan nå ud igennem plade vægen, skal jeg ta plast rør og så væg dåse eller skal jeg bar ta jern og så køre den ½¨ ud af vægen?

På forhånd tak.

Der skulle i prinsippet ikke være noget i vejen for, du skruer to ens radiatore i forlængelse af hverandre med et par unioner og lade som om det er en enkelt stor. Det skulle da lige være det æstetiske, men det er jo ikke det der giver varmen i det bette hjem.  

 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af J.A.F. på 11-07-2015 10:43
Umiddelbart tror jeg ikke det vil blive så grimt, men det der er min bekymring er om jeg kan holde trykket og den bliver varm i Nr. 2 og nummer et bliver fyldt så der ikke hænger luft.

Øh, forstår ikke rigtig din bekymring. Hvis du vil sammenkoble radiatorene på en anden måde end den jeg har beskrevet bliver du nok nødt til og lave en tegning og vise den i et indlæg hvis jeg skal blive bekymret. 

Hvad er det for nogle radiatore du tænker på sætte op, link pse.  ???

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er mange installationer der har 2 radiatorer sat op lige ved siden af hinanden, som kører på et enkelt 1/2" udtag.

3 mulige løsninger:
a) frem- og tilbageløbs rør midt imellem de to radiatorer
b) serieforbind radiatorerne direkte med begge forbindelser i den ene ende.
c) Tilførsel i den ene ende, afgang i den anden

a) kræver 2 thermostater, hvor b) og c) kun kræver 1.
b) kan have problemer med at få varme på hele overfladen af radiatoren, afhængigt af enhedernes design, hvor der er størst temperatur differens over begge enheder ved at have c)

 

Der er mange installationer der har 2 radiatorer sat op lige ved siden af hinanden, som kører på et enkelt 1/2" udtag.

3 mulige løsninger:
a) frem- og tilbageløbs rør midt imellem de to radiatorer
b) serieforbind radiatorerne direkte med begge forbindelser i den ene ende.
c) Tilførsel i den ene ende, afgang i den anden

a) kræver 2 thermostater, hvor b) og c) kun kræver 1.
b) kan have problemer med at få varme på hele overfladen af radiatoren, afhængigt af enhedernes design, hvor der er størst temperatur differens over begge enheder ved at have c)

 

Annonce
hvis du sætter 2 op efter hinanden, og kun har termostat på den første, så forbinder du vel bare nummer 1 returløb til nummer 2 fremløb, også fungere de jo i praksis som 1 radiator. nummer 2 skal nok blive varm, ellers har du et problem med trykket, og det kan ikke fikses med flere fremløb og returløb...
Undskyld den lange pause jeg blev meget syg, og har lagt på sygehuset en uge, så det må i undskylde.

Steensen løsning C lyder bedst i mine øre.

J.A.
Det løser vi....
Skrevet af J.A.F. på 20-07-2015 17:16
Undskyld den lange pause jeg blev meget syg, og har lagt på sygehuset en uge, så det må i undskylde.

Steensen løsning C lyder bedst i mine øre.

Det er ikke så godt pludselig og få problemer med helbredet. Håber det var midlertidig.

Du skal bare skrue dem sammen med to unioner og så lade som om det er en enkelt radiator. Det vil formodentelig også kræve du bruger 3 eller 4 bæringer alt efter hvor lang opstillingen bliver. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
vi sætter de bæringer på der er beslag svejset på radiatoren, så det er nok 2 for oven og 2 til af holde afstand, og det er på hver så det bliver 4 bæringer og 4 afstand.

J.A.
Det løser vi....
Skrevet af J.A.F. på 22-07-2015 08:58
vi sætter de bæringer på der er beslag svejset på radiatoren, så det er nok 2 for oven og 2 til af holde afstand, og det er på hver så det bliver 4 bæringer og 4 afstand.

Ja sådanne nogenlunde. Bare sørg for der er noget der holder den færdige opstilling på midten også, ellers er jeg ræd den vil give sig både op/ned og sideværts med tiden. Og formoder det vil være lidt surt og eventuelt skulle pille ned igen for og lave arbejdet om igen, efter et stykke tid.  

Pøj pøj .........................  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis