Hjælp til adgang til netværksserver fra ekstern computer

Hej håber virkelig der er en der kan hjlæpe mig.

jeg har tilslutte en netværksharddisk til min computer og kunne nu godt tænke mig at få tilgang til den fra en ekstern computer. men når jeg skriver min eksterne ip adresse i browseren kan den ikke komme på.

jeg har læst mig til noget med at man skal have åbnet en port "port forward" på routeren men hvordan det.

min internet udbyder er waoo fibernet.

Tomas


Tomas

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er rigtigt, at man skal port forwarde for at ramme den rigtige enhed på netværket. Trafik udefra rammer altid først din router og routerens opgave er at bestemme hvad der skal ske. Hvis routeren ikke ved hvilken enhed den skal sende trafikken videre til, vil trafikken strande dér. Med port forward fortæller man routeren, at alt på f.eks. port 80 (=typisk website trafik) skal sendes til en bestemt server/computer.

Men jeg er ikke sikker på hvordan du forwarder til din harddisk. Er harddisken tilsluttet direkte til computeren eller er den tilsluttet routeren via netværkskabel? ER det en harddisk eller er det en NAS (=en lille server)?

Mvh. AllanE
Det er en nas og den er tilslutte til routeren

Tomas

Ok. Så har NAS'en sikkert et webinterface, så du kan se dine filer i en browser. Hvis det er tilfældet, skal du logge ind på din Waoo router og sætte port forward op, så port 80 bliver sendt videre til den ip-adresse din NAS har. Den adresse kan du sikker se når du logger ind på NASen.

Jeg har en Synology NAS. De har lavet et system "Quickconnect", som gør at man kan forbinde udefra uden port forward eller anden opsætning. Det er meget smart og super nemt at bruge.

Så medmindre din NAS er en Synology, skal du finde ud af hvordan du logger på Waoo routeren. Hos Yousee har den IP-adressen 192.168.1.1, hvilket man bare skriver som adresse i browseren. Så får man adgang til administrationen.

Mvh. AllanE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis