Hvordan virker en motorlås?

I forbindelse med renovering af firmaet, har jeg haft planer om at montere automatiske magnetlåse, så det hele kan kobles op elektrisk. Jeg har mere eller mindre bestilt låsene hjem, men nu hører jeg så om begrebet "motorlåse" a la disse: http://hovedstadenslaase.dk/vi-tilbyder/laase/motorlaase/. Jeg er blot i tvivl om, hvorvidt sådanne kan installeres på samme måde som magnetlåse, eller om det er mere til specielle døre. Nogen som har erfaring med denne type låse? (både pris, installation, dagligt brug)


Godt med lidt hjaelp
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,
Jeg har monteret masser af magnetlåse og motorlåse i tidens løb.
Magnetlåse er ganske udmærkede til steder der ikke kræver høj sikkerhed. De er billige i indkøb (i forhold til en motorlås) og nemme at montere, da de ikke kræver en separat styring, men blot skal have fx 12VDC for at virke. Der findes modeller der er strømløse åbne eller lukkede. Når magnetlåsen får spænding, aktivere en elektromekanisk magnet dørhåndtaget, således at dørhåndtaget kan trække fallen ind og døren kan åbnes. Magnetlåse oplåser døren hurtigt og behandles de ordentligt, kan de holde i lang tid.

Motorlåse bruges til steder hvor der ønskes høj sikkerhed, da disse i modsætning til magnetlåse, findes i forsikrings godkendte udgaver. Motorlåsen fylder det samme i døren som en magnetlås. Motorlåsen har en separat styreboks, hvor signalet fra motorlåsen sendes krypteret til. Du kan således ikke bare fiske kablet til låsen og give den 12VDC, for at åbne den, som med en magnetlås. En motorlås er en anelse langsommere om at låsen døren op, idet en lille motor kører fallen ind og ud. De tåler ikke ret godt at blive betjent med en mekanisk nøgle og der er lidt mere på dem der kan gå i stykker. Motorlåse koster en del mere end en magnetlås, hvorfor magnetlåse bruges oftere.

Der findes også billige udgaver af motorlåse, hvor styringen er indbygget i låsekassen, således at den blot skal have fx 12VDC for at låse op. Jeg kan ikke lige se idéen med disse, for de er ikke godkendte og stadig dyrere end en magnetlås.

Jeg har selv en EL582 på min egen hoveddør og den har kørt upåklageligt i snart syv år - og mine børn kan godt være lidt voldsomme ved døren!

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Korrekt, motorlåse har en tilbagemelder, der meler hvorvidt fallen er inde eller ude. Derudover også en magnetkontakt, så styringen ved om døren er lukket eller ej, så fallen kan køre ud igen.

Magnetlåse har også en tilbagemelder, der melder om om fallen har for rigelet. Dog kan denne manipuleres, da rigelen kan udløses, selvom døren er åben. Derfor skal dette tilbagemeldingssignal helst tilsluttes i serie med en magnetkontakt, så vi er sikre på at døren er lukket OG rigelen er udløst.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis