Bygge skur i sommerhus - gode råd?

Hej
Mine forældre har købt et sommerhus med et dertilhørende anneks/garage. De vil gerne have et skur, og jeg har tilbudt dem at lave det her i sommeren.
Jeg har lavet en skitse over hvordan jeg tænker det skal gøres:
4-5 stolpebærer (4" beslag) med betonklods afhængig af størrelsen graves ned og med stolpebeton om. På dem lægge en vandret stolpe (97x97mm). På disse skære et vinkelret hjørne af de 97 x 97 lodrette stolpe så de sidder ned over de liggende stolper. Så en vandret stolpe på toppen af de lodrette stolper samt skrue en vandret stolpe fast på siden af huset, så der kan lægges stolper fra den vandrette stolpe over de lodrette stolper og til den vandrette stolpe på huset. Lægge lægter på den anden led og så til sidst trapezplader.
Væggen vil jeg sætte skurpap på og beklæde udvendigt med planker og male. Regner med at grave lidt ud og lægge sand og fliser som gulv.
Jeg håber det giver lidt mening det jeg har skrevet :-)
Er der nogen kommentarer/råd? 
På forhånd tak :-)

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ville nok ikke lægge en vandret stolpe i bunden. Den vil kræve, at stolpefødderne er 100% i vater - det er svært, når de skal støbes fast.
Ville nok bolte de lodrette stolper fast direkte i stolpefødderne og så sætte vandrette "stolper" på med vinkelbeslag i bunden mellem de lodrette stolper.
Jeg ville nok købe nogle færdig støbte beton punktfundamenter. Så er du fri for cement, blandemaskine o.s.v. Sæt dem efter en snor, så kan du meget nemt få dem på linje og lige høje. Så er det ok med vandret bjælke nederst.
Men er det ikke en skam at bruge trapez plader. Burde du ikke fortsætte taget med det græsklædte.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg tror jeg sætter de lodrette stolper direkte på stolpebærerne og så sætter vandrette stolper mellem dem med vinkelbeslag og skruer fra siden nederst.
Hvis jeg nu vil lægge græstag igen, hvilket undertag skal så på? jeg tænker fx afstand mellem lægter? På tegningen, det træ fra væggen og ud til stolperne, altså tagets undertag, havde jeg tænkt skulle være 45x95 reglar på højkant og så med lægter på den anden led. Jeg er dog i tvivl om hvor langt der skal være mellem reglarne og lægterne hvis der skal være "naturtag" på?
Det er ikke noget problem med den vandrette 97x97 i bunden. Det er faktisk pisse nemt. :-)
1. Lav huller hvor du ønsker det
2. klods 97x97 op i vatter og placer den nøjagtig hvor du gerne vil have den. Opklodsning kan ske med fliser/træ el. lign.
3. skru bjælkesko på 97x97 hvor du gerne vil have dem, så det passer med at de stikker ned i de gravede huller. Her tænker jeg på de løse bjælkesko uden betonklods.
4. Fyld huller med stolpe-beton omkring bjælkeskoen. Kan evt. købes på sække så du kun skal tilsætte vand, hvis du ikke ønsker selv at blande.
5. Fjern opklodsning
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også