Mercury 4,5hk 2takter.

Hej L-D-S. 

Jeg er kommet i besiddelse af en gammel 4.5 hk mercury 2takter fra 1997 i super stand. 

kørte Ca. 2-3 timer med lidt pauser, og døde derefter. ham jeg fik den af brugt blyfri 95% og en olieblanding på 2%. 

tændrør var efter drift sodet helt til så formoder det er der fejlen ligger.. 

nogen der har nogle erfaringer med denne udfordring? 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Timolsen93 på 08-07-2015 23:35

Hej L-D-S. 

Jeg er kommet i besiddelse af en gammel 4.5 hk mercury 2takter fra 1997 i super stand. 

kørte Ca. 2-3 timer med lidt pauser, og døde derefter. ham jeg fik den af brugt blyfri 95% og en olieblanding på 2%. 

tændrør var efter drift sodet helt til så formoder det er der fejlen ligger.. 

nogen der har nogle erfaringer med denne udfordring? 

Udfordring ???  

Prøv og skifte tændrøret ud med et nyt. Husk og få et der er passende varmt når den vil sode.  

Husk og bruge selvblandende totaktsolie, 100 ml, 1 dl eller 0,1 liter til 5 liter benzin. Alle andre typer olier er NO GO fy fy skamme sig. 

Og lad være og sejle for langt væk og have et ekstra tændrør samt tændrørsnøjle med. 

God prøvetur.  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

synes ikke lige jeg kan huske at Mercury har lavet en 4.5 hk i 1997 er du sikker på årgangen..

Det er meget vigtigt at du bruger en totaktsolie der er beregnet til påhængsmotore, det er det eneste der dur, da en påhængsmotor ikke bliver ret varm.
Hvis det er en årg 1997 skal den køre med 1%

Køb nye tændrør, brug outboard 2-t olie, så tror jeg det spiller...

Skrevet af Nitter på 09-07-2015 00:10

Udfordring ???  

Prøv og skifte tændrøret ud med et nyt. Husk og få et der er passende varmt når den vil sode.  

Husk og bruge selvblandende totaktsolie, 100 ml, 1 dl eller 0,1 liter til 5 liter benzin. Alle andre typer olier er NO GO fy fy skamme sig. 

Og lad være og sejle for langt væk og have et ekstra tændrør samt tændrørsnøjle med. 

God prøvetur.  

Er der meget forskel på 92 eller 95% blyfri?? 

er lidt ude i om man kan afhælpe sod-problemet :-) ?

Det er fuldstændigt ligegyldigt om du bruger 92 elle 95 oktan...

Men derimod vigtigt at bruge den rigtige olie..
Min erfaring er at Quiksilver er den olie der soder mindst.....

hvilken olie bruger du???
Skrevet af je__ns på 09-07-2015 00:22
Det er fuldstændigt ligegyldigt om du bruger 92 elle 95 oktan...

Men derimod vigtigt at bruge den rigtige olie..
Min erfaring er at Quiksilver er den olie der soder mindst.....

hvilken olie bruger du???

Brugte noget 2t olie jeg havde liggende. (vidst nok fra al-ko) 

det der undrer mig er bare at den kunne kører så lang tid før det egentlig fik konsekvenser..

men nu prøver jeg lige at gå den ordentlig igennem og rense kalorius samt skifte impeller. 

Køb nu noget olie der er beregnet til outboard...

Grunden til at den soder er den lave temperatur, så brænder den ikke olien af men soder, så den kan sagtens køre nogle timer uden problemer.

Den olie du bruger er nok beregnet til motorsave, som bliver meget varmere.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis