Solcelleanlæg i kolonihave

Hej.

Jeg har fået et lille solcelleanlæg foræret, som skal give mig strøm i mit kolonihavehus. Jeg skal bruge det til at oplade en telefon, høre lidt musik og have et par lamper tændt om aftenen.

Jeg har fået en solcelle, en lader og et batteri. Jeg skal have købt mig en omformer - så jeg kan lave 12v til 230v - jeg tænker en 600w ren sinus.

Mit spørgsmål er - hvis nu jeg gerne vil have trukket en ledning rundt i huset, så jeg kan have en stikkontakt i hver ende af huset. Og evt en lampekontakt på væggen som fører op til et lampeudtag i loftet - hvordan tilslutter jeg det til omformeren ? Og har jeg brug for et relæ? Der er jo kun 1 230v udtag i omformeret. Hjælp.

Tak

 Vh.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Denne udgang er jo så din forsyning.
Du kører (3 leder) fra lampeudtag og ned til afbryder og stikk. - fra lampeudtag til stikk. i den anden ende ( 2 leder) - Så har du din installation. Forsyning fra omformer kan du gå på din installation valgfri i alle 3 punkter.
Jeg mener ikke at sikringer på 230 v siden og jordledning har nogen relevans i dette tilfælde. Men husk sikring fra akkumulator til omformer. omformer trækker 50 Ampere fra 12V akkumulator ved 600W

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Samt husk også og have en passende sikring i mellem ladereguleringen og batteriet samt ladereguleringen og solcellerne. Har du ikke det kan anlæget meget nemt gå hen og blive arnested for en brand.

Forglem ej heller og bruge ledning/kabel der er kraftige nok på lavvoltssiden. Der skal være rimeligt meget kobber i dem for de kan bære bare 10 Amp over 10 meter. Alm 230 volts ledning er fy fy fy og det helt store FYdadadada. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hvorfor ikke bare lave det som en 12V installation. Du kan få lader til din telefon til 12 V og resten kan også køre på 12 V.

fase
Tak for svar.

Jeg har kigget lidt på det og vi gerne have et stik i hvert hjørne , altså 4 stik. Og et lampeudtag i loftet. Kører jeg så, 3 leder fra stikkontakt til lampeudtag. Og 2 leder fra lampeudtag og ud til de 3 stik ? Og tilslutter strøm et af de 4 steder ?

 Vh.

Ja det kan du godt, men du kan også køre imellem stikk. 2 og 2 f.eks. Så får du ikke så stor en fuglerede ved lampested. Selv om 4 kabler ved lampested ikke er noget problem, men så heller ikke flere.
Når du siger 3 leder fra stikk til lampeudtag, mener du nok 3 leder fra afbryder + stikk. og til lampeudtag. Og 2 leder andre steder.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis