Støbe stolper ned eller bruge H betonprofiler?

Skal have lavet et plankeværk imellem to vægge. Der er 4 meter og lågen bliver ca 1 meter og kommer til at blive monteret på selve murstensmuren. Jeg regner med at have 3 stolper lodret som skal holde plankeværket. Det hele bliver beklædt med hardieplank på begge sider og en aluprofil i toppen for at lukke for vand.

Selve skelettet skulle gerne være så stabilt at den vind der trykker på plankeværket, ikke betyder noget.

Jeg har tænkt på at bruge stolpesko, 3 stk, og så ligge en stolpe på 3 meter vandret i dem og så ellers lave skelet med ca lodrette stolper på ca 60 cm. Den ene stolpe der bliver mod væggen bliver skruet  fast samt de to vandrette stolper på 3 meter også bliver det.

Vil det hjælpe at smide noget patentbånd på kryds af det hele??

havde tænkt på bare at støbe stolperne ned, men er bange for at de rådner før hardieplanken skal skiftes igen

Nogen ideer til hvordan det bliver stærkt??

Højden er ca 2 meter.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror ikke du får styrke nok før du støber stolperne ned. I hvert fald den ved lågen som bør være indspændt. Ellers bliver det noget diller-daller hver gang du åbner/lukker lågen. Når det er så få stolper, ville jeg vælge at bruge en i hårdttræ (Ipe eller azobe som de bedste). De er lidt dyrere, men så kan du regne med en levetid på 50 år. Det burde vel være tilstrækkeligt.

Jeg ved ikke hvor meget man kan belaste stolpesko med, men jeg ville grave stolperne godt ned, uden at støbe omkring dem 

Årsag: Stolper rådner altid der hvor stolpen går ned i betonklodsen, og når det så er sket, skal du grave din klods op for at skifte stolpen  

Hvis du graver tilstrækkeligt dybt (i dit tilfælde ville jeg skyde at du skal 1-1,5 meter ned) , og fylder grus i bunden og omkring stolpen, så vandet drænes væk fra stolpen, kan den sagens holde i rigtigt mange år. 

Det hele handler om vægtstangsprincippet... jo højere stolpe, jo længere skal den graves ned 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Stolpesko holder ikke ret meget for sideværts tryk. Det er næsten som at sætte et hængsel lige over jordhøjde. De kan bruges til et skur eller carport men det er fordi taget og ende gavle er med til at stabilisere. Der er lange typer der er lidt bedre end de korte, men det bedste er at stolpen er i en hel længde som graves ned efter de gode råd ovenfor.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis