Vandbaseret byggesilikone - hvor blev det af?

For nogle år siden købte og brugte jeg noget vandbaseret silikone. Det var enormt praktisk, fordi det havde silikonens gode fleksible egenskaber til at optage bevægelser, samtidig med at det var lige så nemt at arbejde med som en acrylfugemasse (og ikke mindst: det kunne overmales).

Nu fik jeg brug for det igen, men kan konstatere, at sådan noget findes praktisk taget ikke mere (Dana har noget de kalder "gør det selv fugemasse" - men det er svært at finde en forhandler).

Jeg klarer mig nok uden, men jeg undrer mig over, at et så godt produkt er forsvundet. Er der nogen her på lds, der ved hvorfor?


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Brug sikaflex at-connection. Den kan det du ønsker overmalbar og fleksibel op til 20-25%.
Vandbaseret silicone har jeg aldrig hørt om. Det kan være et "karl-smart" udtryk.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Det XL byg bygemarked jeg handler i har et bredt udvalg af fugemasse fra Dana, så prøv at kikke i dit lokale XL, om ikke andet kan det nok skaffe det, men det kræver nok du køber en karton med 12 stk.
Hvis man ser på egenskaberne i f.x. vejledingen fra XL: http://www.xl-byg.dk/goer-det-selv/huset-ude/doere/fuger-let-og-hurtigt.htm

har fugen de bedste egenskaber fra silikone- og akrylverdenen.

Og den var ikke sindssyg dyr - 60-70 kr som jeg husker det.

Men den er ikke i sortimentet i de fleste forretninger - heller ikke XL.

Where's the catch? Den burde være svaret på alle ikke-professionelle fugefolks drømme.

Som sejler er jeg nærmest hjernevasket med at Sika er Gud, og at-connection er et godt produkt, men svært at arbejde med.

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Hej.
Jeg søgte lidt rundt.
Østerbro tømmerhandel har fugen 572.
http://www.otbyggemarked.dk/index.asp
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Sika fugemasse er da generelt elsket af håndværkere, frem for den gamle ms-fugemasse.
Jeg kan godt se alle de lækre detaljer ved vandbaseret silicone, dog må jeg sige jeg er lidt skeptisk, i forhold til, den anbefales til udendørsopgave.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Annonce

Det er fordi det ikke er vandbaseret silikone, men en polymer byggefuge.

Byggefuge indeholder IKKE silikone og kan derfor overmales, der findes INGEN overmalbare silikone, selvom nogle sælger på trælasten påstår andet.

Trælasten har Dana 522 som er en MS Polymer byggefuge til ca. 50,- tuben, og den er nemt at arbejde med, så kan godt anbefales herfra.

Skrevet af Den Studerende Bygningskonstruktør på 08-07-2015 13:05
Hej.
Jeg søgte lidt rundt.
Østerbro tømmerhandel har fugen 572.
http://www.otbyggemarked.dk/index.asp
Hilsen Martin

572 er ikke overmalbare, men det er 522...

 

 

Dana skriver nu, at 572 kan overmales - og jeg har selv gjort det for et par år siden - dog indendørs - malingen sidder pænt og nydeligt endnu.

Men 522 lyder også fornuftig.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Hov! Lige et tillægsspørgsmål til byggefuge 522: Koluda siger den er nem at arbejde med. Mit (og mange andres tror jeg) problem med "ægte" silikone er glitning og fjernelse af overskydende masse. Det ender altid med at jeg er smurt ind fra top til tå og fugen ligner ....

Er det lige så nemt med byggefuge som med akrylfuge? Men altså bare med terpentin i stedet for spyt?


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Skrevet af Dan H på 09-07-2015 11:47
Dana skriver nu, at 572 kan overmales - og jeg har selv gjort det for et par år siden - dog indendørs - malingen sidder pænt og nydeligt endnu.

Ikke hvis den er ren silikone baseret, de skriver heller ikke den kan overmales på hjemmesiden.

http://www.danalim.dk/produktkatalog/byggeri/fugemasser/goer-det-selv-fuge-572/

Udover at være vandbaseret i stedet for syrebaseret, så er det stadig silikone, som så godt som alt ikke kan hæfte ordentligt på.

 

 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også