Vandbaseret byggesilikone - hvor blev det af?

For nogle år siden købte og brugte jeg noget vandbaseret silikone. Det var enormt praktisk, fordi det havde silikonens gode fleksible egenskaber til at optage bevægelser, samtidig med at det var lige så nemt at arbejde med som en acrylfugemasse (og ikke mindst: det kunne overmales).

Nu fik jeg brug for det igen, men kan konstatere, at sådan noget findes praktisk taget ikke mere (Dana har noget de kalder "gør det selv fugemasse" - men det er svært at finde en forhandler).

Jeg klarer mig nok uden, men jeg undrer mig over, at et så godt produkt er forsvundet. Er der nogen her på lds, der ved hvorfor?


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
For nogle år siden købte og brugte jeg noget... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Dan H på 09-07-2015 12:12
Hov! Lige et tillægsspørgsmål til byggefuge 522: Koluda siger den er nem at arbejde med. Mit (og mange andres tror jeg) problem med "ægte" silikone er glitning og fjernelse af overskydende masse. Det ender altid med at jeg er smurt ind fra top til tå og fugen ligner ....

Er det lige så nemt med byggefuge som med akrylfuge? Men altså bare med terpentin i stedet for spyt?
 

Ja, den er "næsten" som acryl fugen, den kan også fjeres med vand som acryl, den grisser dog langt fra som en silikone, men kan glittes lige så pænt, men glittemiddel... ikke terpentin.

Men nu er acryl jo også kun til smårevner som tit bare "glittes" med fingerne, hvor bredere fuger jo fuges med byggefuge, som også kan glittes med fingerne, men normalt trykkes og glittes med fugepind eller aftræks klodser.

Generelt så anvender jeg 522 frem for acryl til næsten alt.

 

 

@koluda: jeg må da vist have drukket af potten, da jeg læste Danas produktblad: du har fuldstændig ret - de siger at den ikke kan overmales. (Det ændrer dog ikke ved, at jeg i sin tid gjorde det, og at det holder pænt - sådan er der jo så meget:-).

Når jeg skrev terpentin, var det fordi Dana siger det er det, man skal bruge til at rense værktøj med. Men kan vand gøre det, er det jo endnu bedre.

Du har helt klart overbevist mig om, at 522 lige er produktet for mig :-).

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også