Slibe bordplade

Hej allesammen

 

Jeg har netop anskaffet mig et skrivebord, som er ret slidt at se på. Jeg tænkte på at slibe det med en rystepudser, men jeg ved ikke om bordpladen egner sig til det og hvilken grovhed sandpapiret bør have. Jeg kender desværre heller ikke til selve træsorten.

 

Jeg har vedlagt et par billeder af den og ville høre om nogle mere erfarne end jeg selv kan vurdere om det er muligt. Bør jeg desuden behandle det med noget?

På forhånd tak

Med varme sommerhilsener

Peter

 


Peter Højbjerg
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen til

Du skal være meget forsigtig med at slibe, da jeg tror at det er en finer plade dit bord er lavet af.

Det der siger mig det, er at så vidt jeg kan se, er der massive træstykker på kanterne (og ihvertflad på enderne). 

Så alt efter hvor gammet bordet er har du mellem 1 og 4 mm træ at slibe i, inden du er igennem fineren.

Så at bruge maskiner er lidt for "spændende"... brug hellere en håndslibe klods, start med korn 200, og derefter noget finere feks korn 800, husk at slibe i årenes retning.

Det ligner lak, der er på bordet, så du kan med held starte med at bruge en ziehklinge til at fjerne den med. Det kræver dog lidt øvelse at bruge sådan en, men du kan jo øve dig på udersiden 

PS: jeg tror det er bøg 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af PinkHenrik på 05-07-2015 19:59

Velkommen til

Du skal være meget forsigtig med at slibe, da jeg tror at det er en finer plade dit bord er lavet af.

Det der siger mig det, er at så vidt jeg kan se, er der massive træstykker på kanterne (og ihvertflad på enderne). 

Så alt efter hvor gammet bordet er har du mellem 1 og 4 mm træ at slibe i, inden du er igennem fineren.

Så at bruge maskiner er lidt for "spændende"... brug hellere en håndslibe klods, start med korn 200, og derefter noget finere feks korn 800, husk at slibe i årenes retning.

Det ligner lak, der er på bordet, så du kan med held starte med at bruge en ziehklinge til at fjerne den med. Det kræver dog lidt øvelse at bruge sådan en, men du kan jo øve dig på udersiden 

PS: jeg tror det er bøg 

Tusind tak for svaret Henrik. Jeg vil se frem til at slibe bordet ned når temperaturen daler lidt da jeg formoder det nok kan blive en rimelig varm oplevelse med håndkraft. Er det nødvendigt at bruge en ziehklinge, kan man ikke bare slibe gennem lakken? 

 

 


Peter Højbjerg

Et par billeder af undersiden


Peter Højbjerg

Nej, du behøver ikke klingen, men den er lidt nemmere at arbejde med set i forhold til sandpapir, når der skal fjernes lak.

Med sandpapir klumper lakken sig hurtigt sammen på papiret og derfor bruger du hurtigt rigtigt meget sandpapir, som jo ikke er billigt 

Du kan også bruge et stykke glas(selvom det er lidt farligt for fingrene) til at skrabe med. Det der er fordelen med klingen er at du mens du skraber også laver brodet "fladt", hvorimod sandpapiret kunne give dig "dale" hvor du får fjernet lidt mere end andre steder, og det kan være kritisk når der er tale om finer.

Så vær forsigtig, når du sliber, og giv dig god tid.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvis du smører pladen ind i lakfjerner (Nitromors eller tilsvarende) og venter 20-30 er det meget nemt at trække lakken af med en ziehklinge. Det sparer virkelig megen slibetid og det sparer på fineren.

Hvis du insisterer på at slibe lakken af, så husk at oliebehandle ligesom ved gulvafslibning, så lakken ikke pakker i slibepapiret.
Annonce
Korn 60 - 80 - 150 på excentersliber. Korn 200, så kan du slibe fra nu af og til jul.
Skrevet af Gulvgut på 09-07-2015 22:36
Korn 60 - 80 - 150 på excentersliber. Korn 200, så kan du slibe fra nu af og til jul.

 

Med korn 60 og excentersilber på en 1-2 mm finer plade? 

Han er jo igennem fineren, inden han kommer til korn 150...det er jo ikke et gulv han skal slibe  

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis