Varmluftovn virker ikke

Hej

Varmluft virker ikke i min Zanussi zob481xq indbygningsovn og jeg var først indstillet på at jeg var nød til at købe en ny ovn. Men efter at have læst lidt omkring og set prisen på et varmelegeme, overvejer jeg at skifte det selv - jeg skal bare gerne have afklaret et par ting.

  • Når jeg tænder for varmluft, kommer ovnen ikke over 50 grader, men blæseren kører fint. Der er 230 volt på de to ben på varmelegemet (rød firkant). Når jeg måler modstand på legemet i slukket tilstand, står den bare på 1. (mit multimeter står på 200 + bip lyd, og det står ogå på 1, når bare det er tændt).
     
  • Alm. ovn funktion ser ud til at virke fint (blå firkant). 230 volt når det er tændt og modstanden på det alm. varmelegeme er mellem 30 og 90 i slukket tilstand alt efter hvilke ben jeg måler på.

 I det 1½ år jeg har boet i lejligheden, har ovnen slået HFI'en fra 4 gange, så jeg er lidt i tvivl om der kan være andre fejl. Isoleringen har en sund brun kulør omkring varmluft varmelegemet, men hvad med termostaten. Som jeg ser det, kan det næsten kun være varmelegemet.

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg skrev til Nettopart ang et varmeluft varmelegeme og de linkede til nedenstånde, kan det passe? http://www.nettoparts.dk/shop/ringvarmelegeme-electrolux-8756p.html

De har et som passer til modellen på min ovn, men er det mon fordi min er en indbygningsovn?
http://www.nettoparts.dk/shop/ringvarmelegeme-zanussi-14109p.html
Skrevet af nogetfx på 05-07-2015 12:54

Hej

Varmluft virker ikke i min Zanussi zob481xq indbygningsovn og jeg var først indstillet på at jeg var nød til at købe en ny ovn. Men efter at have læst lidt omkring og set prisen på et varmelegeme, overvejer jeg at skifte det selv - jeg skal bare gerne have afklaret et par ting.

  • Når jeg tænder for varmluft, kommer ovnen ikke over 50 grader, men blæseren kører fint. Der er 230 volt på de to ben på varmelegemet (rød firkant). Når jeg måler modstand på legemet i slukket tilstand, står den bare på 1. (mit multimeter står på 200 + bip lyd, og det står ogå på 1, når bare det er tændt).
     
  • Alm. ovn funktion ser ud til at virke fint (blå firkant). 230 volt når det er tændt og modstanden på det alm. varmelegeme er mellem 30 og 90 i slukket tilstand alt efter hvilke ben jeg måler på.

 I det 1½ år jeg har boet i lejligheden, har ovnen slået HFI'en fra 4 gange, så jeg er lidt i tvivl om der kan være andre fejl. Isoleringen har en sund brun kulør omkring varmluft varmelegemet, men hvad med termostaten. Som jeg ser det, kan det næsten kun være varmelegemet.

 

Når du måler på dit ringvarmelegeme, skal du måle en modstand på ca. 26 Ohm. Du skriver, at dit instrument viser 1. Det tolker jeg som en høj modstand, hvilket indikerer at varmelegemet er defekt og skal skiftes.

 

 

 


fase

Du skriver du måler 1 det er så nok 1 Mohm altså 1 million ohm. Det er altid vigtig at læse det med småt. Så kig efter hvad enhed instrumentet står på eller selv automatisk har valgt. Du skal nok vælge at bestille den du linker til sidst. Der står din ovn jo imellem modelnumre den passer til. Isolering vil attid være lidt brunlig omkring det hul som varmelegemet er monteret igennem.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, det undrede også mig hvorfor Nettoparts anbefalede den anden - men det kunne være der var en særlig grund i forhold til ovn.

Tak for svarene.
På billedet ser de fuldstændig ens ud, og prisen er også den samme. Så mon ikke det alligevel er den samme. Men bestil da den som passer til typen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis