Grøn indkørsel

Hej

Har 2 indkørsler. En officiel og en uofficiel. Vi bruger dagligt den uofficielle med dobbelt carport.  Anyway så har jeg lige opført ny garage, og den har jeg valgt at opføre ved den officielle. Men det er sådan at den officielle er en privatfællesvej (Over vores matrikel) som faktisk aldrig har været brugt. Skoven bag os den forsætter ind i er vokset til.

Men det er faktisk en græsbeklædt markvej på 50m. Og det er faktisk ret kønt når man kigger ned af den mod skoven.

Foran garagen vil jeg så etablere en lille holdeplads og så jeg kan komme ind og ud af garagen. Den vil jeg også holde i græs. Men synes ikke jeg vil ofre den dyre armering. Vi skal ikke holde i garagen til daglig. Så vi vil selv kun køre på den ved vask af bil (sjældent) eller hvis en af bilerne af en eller anden årsag skal i garagen. Og så vil der måske holde nogle gæster på den få gange om måneden. Familie og venner bruger den uofficielle

Nå nok historie.

Spørgsmål

Kan jeg lægge en bund af stabilgrus (har 10m3 liggende) og så måske 10cm jord oven på til græsset? Burde det ikke kunne holde fint til ovennævnte trafik? Rødderne fra græsset vil vel også forstærke en smule?

Skal alligevel forhøje en smule på holdepladsen. Så stabilen skal under alle omstændigheder i brug.


Mvh 

Søren H. Christensen
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ved ingenting om græsset kan holde til bilkørsel  men i vores tidligere hus, anlagde jeg græsplæne oven på en gammel indkørsel, hvor der havde været belægningssten.

I den første halvdel fjernede jeg kun det øverste grus og kørte 10-15 cm jord på, og såede græs. Den anden halvdel, fjernede jeg også stabilgruset (genbrugte det andet sted) og lagde derfor 20-25 cm jord på.

I sommerhalvåret hvor det virkeligt blev varmt og tørt (ligesom det er nu) så blev græsset hurtigt gult og trist, der hvor stabilgruset lå under, mens det andet forholdt sig som græs normalt gør.

Men græs er jo taknemmeligt, så kommer der en regnbyge, så "grønnes" det hurtigt igen  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det med græs oven på grus der gules hurtigt har du ret i. Vi har også en græsplæne oven på et stykke hvor der før har ligget en lille købmandsbutik. Her lå en del grus som vi lod ligge og smed 40cm muld på. En anlægsgartner sagde god for det. Men den plæne er også gul nu, modsat plænen ned mod skoven er pæn grøn. Skal så også siges den er knap så udsat for sol som den anden, som står i sol i døgnets lyse timer.

Så det er selvfølgeligt en ting at være obs på.

Mvh 

Søren H. Christensen
Hvis den lejlighedsvise parkering også sker i det våde halvår, så vil du stadig let opnå, at muldlaget "køres op", hvis ikke du anvender en græsarmering. Hvis ikke du vil investere i Icopals dyre løsning er der alternativer, også uautoriserede. Har bl.a. set et gammelt plasticsnehegn anvendt til formålet.

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/2295' class='af-profile-link'>Lars ON</a> på 06-07-2015 18:20
Hvis den lejlighedsvise parkering også sker i det våde halvår, så vil du stadig let opnå, at muldlaget "køres op", hvis ikke du anvender en græsarmering. Hvis ikke du vil investere i Icopals dyre løsning er der alternativer, også uautoriserede. Har bl.a. set et gammelt plasticsnehegn anvendt til formålet.


Kender ikke icopals. En søgning synes jeg ikke gav noget. Men er ikke interesseret i beton løsningerne.
Brugen af snehegn virker interresant og til at betale. Er lige nu på camping ferie. De fleste pladser kører man på græs Når man er kommet af fordelingsvejen,og mange har helårsåbent. Der er ingen armering at se. Hvad mon de gør der? På pladsen her køres mange gange dagligt og ses næsten ikke på græsset.

Mvh 

Søren H. Christensen
Alternativt kan du købe noget "elefant rist", og ligge i jord-overfladen og lade det blive "kørt ind" i græs-overfladen.

På denne måde kan du fordele lasten af bilens vægt over et større område, om end naturen over tid vil fortærre elefant-risten.

 


Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/28413' class='af-profile-link'>Steensen</a> på 07-07-2015 06:45
Alternativt kan du købe noget "elefant rist", og ligge i jord-overfladen og lade det blive "kørt ind" i græs-overfladen.

På denne måde kan du fordele lasten af bilens vægt over et større område, om end naturen over tid vil fortærre elefant-risten.


Elefantriste ville være en god ide hvis det ikke var for det ville koste over 1000kr/m2

Mvh 

Søren H. Christensen
også hos en skrot-handler?

 

Søgte og fandt noget der hedder genbrugsmaterialer. 500kr for en 180x60. Så der er næsten ligegyldig om det er nyt eller ggammelt Må høre en skrothandel når jeg kommer hjem fra ferie. Gør mig ingen forhåbninger

Mvh 

Søren H. Christensen
Du skal nok holde muldlaget på et absolut minimum og istedet for finde noget græs og "blomster-"blanding som er godt til grus underlag. Og så køre på det med jævne mellemrum, så græsset kan "lære", hvad det vil blive udsat for.
Min indkørelse, som er til en tidligere landejemdom, består af hårdt sammenkørt brokker og stabiltgrus, hvor jeg for 7 år siden smed 5-7 cm granitskærver udover. Nu er det så hårdt (tak til renovationsvogen ) som asfalt, men der vokser en fin flora af græs og småplanter udentagen lige der hvor hjulene mest kører.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis