Kobling ?

har en chevrolet, 5år gammel

igår da jeg var udfe ude at køre en tur, havde jeg lidt besvær med at sætte den i gear, men det lykkes.

da jeg så skal hjem fra min distination 6 timer efter, kan jeg godt starte bilen, men træder jeg koblingen i forsøg på at sætte den i gear, både de fremadgåendene og bak gearet, så "børster den bare tænder" og jeg må bare indse at jeg ikke kan sætte den i gear

men hvad pokker, kan der lige være galt, er det en ny kobling eller kan jeg være heldig at det er en anden lille ting ;-)?

og hvad ville sådan noget evt løbe op i på et værksted

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan godt være en kobling der er gået, men nok nærmere forbindelsen mellem pedal og kobling der er gået i stykker.
Jeg havde en 626 hvor koblingen var slidt ned, hvilket resulterede i den havde svært ved at accelererer, men var nemt nok at skifte gear uden at børste tænder.

Fat i dit falck abonnement og få den på værksted.
En pris kan jeg ikke være dig behjælpelig med.

 

Skrevet af Anders_And på 04-07-2015 08:33

har en chevrolet, 5år gammel

igår da jeg var udfe ude at køre en tur, havde jeg lidt besvær med at sætte den i gear, men det lykkes.

da jeg så skal hjem fra min distination 6 timer efter, kan jeg godt starte bilen, men træder jeg koblingen i forsøg på at sætte den i gear, både de fremadgåendene og bak gearet, så "børster den bare tænder" og jeg må bare indse at jeg ikke kan sætte den i gear

men hvad pokker, kan der lige være galt, er det en ny kobling eller kan jeg være heldig at det er en anden lille ting ;-)?

og hvad ville sådan noget evt løbe op i på et værksted

Ved ikke om din DYT er monteret med kabeltræk eller hydraulik på kolbligsforbindelsen. Er den hydraulisk sidder der en beholder lig den til bremserne. Den skal der også være bremsevæske på i den rigtige mængde. Men det burde instruktionsbogen gerne omhandle hvis osv.  

Alternativet er at udløserlejet er gået sig en tur, men så har lejet normalt afgivet nogle "fremmede syngende" lyde, et stykke tid forud, når koblingen udløses (trædes ned).  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Kan du sætte bilen i gear, når den er stoppet(ikke startet). Hvis du kan tyder alt på at koblingen, eller udrykkerlejet til koblingen er defekt.
Ligemeget hvad, så skal gearkassen afmonteres og skaderne udbedres. Prisen er lidt svær at spå om med de sparsomme oplysninger du har givet, kunne forestille mig der var en væsentligt forskel om det er en lille Spark, eller en Cruze diesel.

Huset købt - renovering påbegyndt.

det er en chevrolet tacuma 1,6sx fra 2009 benzin har kørt ca 115000 så syndes det er lidt underligt når den ikke har kørt mere, jeg kan godt sætte den i gear når den er stoppet.
den starter fint, men jeg kan bare ikke få lov at smide den i gear uden den børster tænder.
der har ikke været nogle mislyde op til, dog var der lige da jeg kørte ud var den svær at skifte gear på
Skrevet af Anders_And på 04-07-2015 17:00
det er en chevrolet tacuma 1,6sx fra 2009 benzin har kørt ca 115000 så syndes det er lidt underligt når den ikke har kørt mere, jeg kan godt sætte den i gear når den er stoppet.
den starter fint, men jeg kan bare ikke få lov at smide den i gear uden den børster tænder.
der har ikke været nogle mislyde op til, dog var der lige da jeg kørte ud var den svær at skifte gear på

Det er vist kun nogle meget sjældne Mazda'er der skal have en sådanne omgang.    

Koblingen syntes og være betjent hydraulisk. http://www.thansen.dk/bil/autoreser...floc=3#top

Du skal lede  efter den før omtalte lille beholder til bremsevæske og have hældt noget i. Den sidder typisk på tropedoen eller inderskærmen i føresiden. Så trykker/slipper du koblingen langsomt nogle gange og så plejer det og gå i sig selv bortset fra. At efterfølgende bør du holde øje med væskestanden da systemet syntes en smule utæt. Det er ikke umuligt der skal udskiftes en af de til-linkede til hydraulisk cylinder eller et rør efterfølgende.  

Husk lige på at væskespild under en bil er altid tegn på der er noget galt et sted i mekanikken, og noget sådanne bør man tage hånd om inden det stopper med og virke af sig selv.   

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis