Efterisoelering? evt. anbefalinger :)

Hejsa!

Vi har nu boet i vore "nye" hus. i knap et år. Huset er isoleret med 300mm Rockwool på loftet.

Huset er bygget i 1948

Huset er 83m2

Kælderen er 33 m2

Vi har en kælder der er renoveret i 1995 med gulvvarme over det hele og 2 strengs gulvvarme. Vi har lejet et værelse ud og vedkommende, så har så kælderen til rådighed også. Dvs. der er gulvvarme på 9 måneder om året. Der er elektrisk gulvvarme på badeværelser, så det tæller ikke med.

Vi har på et år haft et forbrug på ca. 14.000-16.000 enheder Vi bor i 8200.

Jeg har fåt fortalt at forbruget er usadsynligt højt, og enten er huset ikke isoleret eller kan der være en læg et sted.

Jeg sammenligner med min bror der har 240m2, og to store badeværelser. og hans forbrug er på 10.000 enheder og han har vel og mærket 3 teenager der elsker varme.

Hvad vil i anbefale for at optimere huset?

Jeg har kigget på hulmursisolerng, men skal det være papir eller glasuld? Hvad vil det i givet fald koste ca?

 

Mvh Thomas Ørts

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor gamle er dine vinduer?
Og hvor gammelt er din brors hus?
I et hus fra 1948 er der med garanti ingen isolering i hulmuren, så det har en del at sige. Jeg ville få blæst noget papiruld ind. Vent evt. til håndværkerfradraget træder i kraft.
Hej Thomas.
Det er rigeligt du opretter dit indlæg i ét af forummerne, så er det nemmere for dig selv og andre at overskue det også.

Hulrumsisolering er en ganske fin ting, der hjælper ganske gevaldigt.
Har du en idé om, hvorvidt de har lavet ordentlig isolering af gulvet, før der blev lagt gulvvarme i kælderen? Ellers fiser der jo oceaner af energi ud den vej.

Hvad med ventilation i kælderen?
Er din lejer af den type der hellere åbner et vindue, end at reducerer varmen? I givet fald må du igang med at opdrage på vedkommende. :-)

Kører gulvvarmen direkte i din gulvvarme eller via en varmeveksler?

 

Jeg kan varmt anbefale dig at få lavet en thermografering af dit hus.

Jeg fik lavet et (efter et tilbud her på siden) og fik en rigtig god snak med fyren der kom og udførte målingerne(en lørdag). Vi fik snakket om rørisolering, hulmur, tag, vinduer, døre osv i den lille time han var her. 

Firmaet sendte mig så efterfølgende en rapport med udførlige beskrivelser, billeder og forslag til forbedringer. Hos os var det udskiftening af køkkendør, og efterisolering at tag, som nu er sket. Men der var også en forklaring på, hvorfor vores sokkel (høj kælder) nærmest lyste rødt hele vejen rundt, fordi soklen er stort set uden isolering    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hejsa de Herre

Og mange tak for jeres svar.

Aaroe - Vinduerne er alle skiftet indenfor de sidste 2 år, og kun en enkelt dør er ikke skiftet endnu.

Min brors hus er fra 70'erne, men synes simpelthen forskellen er så stor. Mine forældre brugere væsentlig mindre end både min bror og jeg på 140m2.

Vi borede på et tidspunkt nogle huller for at skulle sætte noget kabel igennem væggen. Her faldt der sådan nogle brune runde nogle ud, jeg tror det er ler kugler.

Steensen - Jeg beklager det med indlægget, men kunne ikke slette det i det andet forum .

Mht. papiruld. Så læste jeg noget med at glasuld? (Rockwool) skulle være noget bedre.

Min lejer skal lære hvordan tingene hænger sammen men hun er ikke dum , det er jeg slet ikke i tvivl om. , men jeg er nu mere bekymret på om huset er isoleret i væggene. Gulvet er isoleret med en hulans masse da det blev ændret i kælderen.

PinkHenrik - Det lyder som en god ide! Er det tilbud stadig gældende?

Mvh. Thomas Ørts
Annonce
Desværre er tilbuddet ikke længere gældende, men se dig om på nettet, der er flere der udbyder den service.
Men måske skal det ikke være fra et firma der også udfører isoleringsarbejder, da du så risikerer at de kun fokuserer på den del af "varmeproblematikken" og "glemmer" de andre ting som vinduer/døre mm.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det som falder ud af din hulmur lyder som lecanødder. De isolerer ca. halv så godt som Rockwool. De er sikkert hældt ned i hulmuren i 70'erne. Det er lidt et arbejde, at slippe af med - uden at vide det med sikkerhed. Vil tro den eneste måde at fjerne dem på, er ved at fjerne sten i nederste skifte i din facade, og suge dem ud.

Hvor har du læst, at Rockwool skulle være bedre end papirgranulat? Der findes stærke kræfter i branchen som taler imod papirgranulat som isolering, fordi Rockwool sidder så hårdt på markedet her i landet. Dem jeg har hørt begrunder det med, at det er nyt, uprøvet og ikke gennemtestet... Det er så ikke korrekt, da man har anvendt cellulose baseret isolering i mange år i udlandet, med gode erfaringer.

Her er en video som taler for papirgranulat :-)
https://www.youtube.com/watch?v=xdSBRPnFvlM

Og sådan kan du blive ved - uanset hvem du spørger får du forskellige holdninger og svar.
Spørger du en gammel sur tømrermester, som alle dage har lagt Rockwool, så er det ikke sikkert du får positive ord med på vejen, hvis du nævner papiruld :-)

Jeg har i øvrigt ingen aktier eller interesser i nogen af produkterne :-)
Vi har selv fået indblæst papirgranulat, og det har vi været glade for.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis