walk in closet- hjælp

Jeg trænger til et godt råd da jeg er kørt lidt fast i mine planer om at få et walk in closet.

Mit soveværelse er ret stort og har på et tidspunkt været opdelt til to værelser. På den ene væg er et kæmpe skab og planen er nu at lave en skabsvæg ud i rummet overfor det der står der i forvejen. Den nye skabsvæg vil stå ud i rummet og vinkelret på en murstensvæg.
Bagsiden af den nye skabsvæg skal så beklædes med en væg således den danner en slags halv væg eller rumdeler... er i med mig så langt?

Så er jeg kørt fast...
For hvordan laver jeg sådan en væg. Jeg tænker noget med noget mdf-plader men hvordan får jeg dem sat fast på skabene... og hvordan får jeg hele skabsvægen til at stå stabil?
Min tanke var at sætte første skab fast på murstensvæggen med 2-3 vinkel/vægbelag og så herefter sætte resten af skabene sammen. Herefter nogle beslag invendigt i skabene til mdf pladen.. eller er det bedre at lime fast også?
Kan det lade sig gøre uden at lave skinne i gulv eller loft eller findes der en skinne der kan lægges på gulvet uden at skulle ødelægge gulvet?
Jeg vil rigtig gerne hvis man kunne undgå at bore i gulv eller loft..

Er der nogen der har en super god ide?
Skabsvæggen skal være  højde 236 cm xbrede 250 cm x dybde 40 cm (ja den smalle model fra Ikea)
 

Bedste Hilsner

Gør-det-selv-fruen der mangler et walk-in-closet

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej med dig, og velkommen :-)
Jeg er ked af at sige det, men jeg tror ikke du vil få et ordenligt og stabilt resultat, hvis du ikke borer lidt i gulv og loft...
Fremgangsmåden er i mine øjne relativ simpel: Et ganske alm træskelet af reglar, med en bund- og toprem som er skruet fast i gulv og loft. På den måde vil du have en stabil væg, som du kan montere dine skabe op ad. Bagsiden ville jeg beklæde med fibergips eller alm. gips.

Hvis du googler "træskelet" - så tror jeg hurtigt du fanger idéen :-)

Jeg har haft lavet sådan en væg engang. Det var en lejet ejerlejlighed, hvor ejeren ikke var begejstret for skruer i gulv og loft - loftet lå iøvrigt løst for der var varmeinstallation over loftet.

Jeg lavede et skelet i lægter, samlet med vinkler fordi.......det blev kun skruet fast i væggene, altså siderne. 

Derpå kom der masser af hyldebærer til 40cm. hylder der efterfølgende blev belæsset med stof. Hylder fra gulv til loft.

Yderst stabilt og holdt fint.  Jeg havde gips på begge sider.  Skelettet var lavet så hyldebærene sad i lægter.


Sniffer  
Jeg var lidt hurtig til at skrive reglar. Til dit formål ville jeg nok anvende skillerumslægter.
Husk at vende dem rigtigt, altså så vægtykkelsen bliver 57mm + hvad du end beklæder dem med. Så bliver væggen stærkest. Og så skal de naturligvis ikke være trykimprægnerede.
Jeg havde noget tilsvarende i en tidligere lejlighed, hvor jeg tog noget af stuen til soveværelse, hvor jeg satte de dybe (56cm) Pax skabe som skillevæg (50cm, 75cm, 75cm, 50cm).
Dem skruede jeg sammen med 4 bolte/møtriker (en i hvert hjørne) på siderne der berørte hinanden, og enden stod mod en gips-væg, der ikke kunne tage ret meget, hvorfor jeg ikke fæstnede dem hernede.
De gyngede en lille smule når en tyksak som jeg selv gik forbi (100kg+), men de stod fornuftigt stabilt.

I din situation vil jeg sige du skal skrue skabene sammen for oven og for neden, lige som jeg gjorde
Skal du have det afstivet endnu mere, kan du vælge at smide en "skillevæg" på bagsiden af skabene, hvor du bruger rammen af skillevæggen til at skrue bagsiden af skabene fast på, samt evt. nogle vinkel-beslag på toppen af skabene og ind i skillevæggens ramme.
På denne måde afstiver skabene og væg rammen hinanden, og du har ikke behov for at skrue i loft og gulv, men nøjes med at knalde nogle kraftige, lange skruer igennem lægterne (og evt. også skabssiderne) der står op af murværk, til at fikserer hele klodsen.
Så kan du etablerer en gips-overflade på den side af væggen du ikke har skabe.
For at lyddæmpe en anelse mere, kan du smide noget mineral uld ind under gipsen.

For at begrænse støj fra skabenes masonit plade på bagsiden, vil jeg anbefale dig at fæstne dissemed relativt korte intervaller, ellers kommer de til at stå og "klappe" når man går forbi væggen/skabene.
Dette hjælper isolering også en smule mod.

På denne måde kan du få en skillevæg/skabsvægetableret, uden at skrue i gulv og loft, men du vil komme til at få en grim overgang fra væg til loft på gips siden, med mindre du bruger nogle halv-store skyggelister som du sætter fast på gipsen i stedet for i loftet.
På skabs siden, kommer det an på hvor meget højde der er frit over skabene, og hvorvidt du vil komme til at kunne se skillevæggen hen over skabene, om det er nødvendigt at lave en gips-overflade oven over skabene.

Hvis du har planer om at smide skydelåger på skabene, selvom det er et walk-in, skal du tage højde for sammensætningen af sektioner og hvilke skydelåger der er mulighed for at købe nu til dags.
Jeg havde valgt mine sektioner ud fra at købe en 2,5m skydedør når finanserne var til det, men da de var det, kunne man kun få 1,5m og 2m skydelåger, som min kone og jeg syn's så tilfredsstillende ud.

 


Jeg købte skabe/reoler uden bagbeklædning. Mdf plade blev skruet bagpå, med vinkler. Reoler blev fastgjort i gulvet. Det er meget stabilt, der hænger en skydedør på ydersiden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis