Hjælp til mit murvært

Hej

jeg har et problem med mit murvær som har fået sådan et hvild skær, er der nogen der ved hva det er og hvordan det fjernes?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej. Det er saltpeters udtræk. Dette kommer af ophobningen af fugt og sker tit lige efter byggeperioden.
Jeg kan se at dit murværk ikke et ventileret i bunden. Jeg vil nok skærer hver min. 3 studsfuge op i bunden for at dit murværk kan ventilere. dette vil helt sikkert af hjælpe problemet.
Det vil sige, for hver minimum 3. lodret fuge i nederste række sten skal mørtelen krasses helt ud og der skal sættes et mussestop i. Derved får du ventileret studsfuger som vil ventilere imellem den yderste række sten og isolering hvis isoleringen er placeret korrekt.

Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
....  Derved får du ventileret studsfuger som vil ventilere imellem den yderste række sten og isolering hvis isoleringen er placeret korrekt....

Jeg har heller ingen åbne studsfuger i mit hus fra 1930'erne... så hvad er "korrekt" placering af isolering? - Kan det være stenuldsfnuller blæst ind i hulmuren?

 

pft,

ChristianV

 

 


"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
jep- udkrads studsfuger.

Ved murværk under ca 3 år er det helt normalt.
Det er væk efter ca 5 år.

100% klamp

Hej huset er bygget i 2007, hvad mener du med at isoleringen ligger rigtigt? det er jo bare bats der er muret ind på mure binder!!,
hvordan skærer man fugen op der nede? kan man få et specielt værktøj til det?
hvis det er saltpeter udtræk burde det så ikke kunne fjernes med saltsyre? har prøvet og det kan det ikke, så hvordan fjernes det så?

på forhånd tak

Ja. Det er bare murerbatts der er ovenpå hinanden med murerbinder tværs igennem isolering fra formur til bagmur, men der er også en placering af disse batts. . En korrekt placering af murerbatts er at de tilstøder bagmuren og har en ventilation spalte på omkring 2 cm til formuren. hvor fugten kan ventileres væk fra studsfugerne i bunden af det første skifte og tagfoden..
En forkert placering er når murerbatts er placeret op af formuren eller at der er fyldt så meget isolering i, at der ingen ventilation spalte er fortil. Desuden udvides isoleringsbatts som bliver åbnet fra pakken og ligges i hulrummet med 5%.

Jeg vil nok bruge et murerbor til at bore for og så skære dem ud med en bajonetsav med diamantklinge..
Man kan også bruge et 6-8 mm fugefræserjern som du kan sætte på en vinkelsliber.

De fjernes ikke med saltsyre. Det ville kunne gøre det være.
Der skal bare etableres ventilation bag til og så det bare at vente. Hvis der kommer lidt hvidt smuds på kan man tage en ost og børste det af i ny og næ.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Annonce
okay det må jeg prøve, med at bore hul.
men mente hvordan man fjerner det hvide skær der er der nu? det kan ikke børstes af, og det har været der rimelig længe nu
Det kan ikke fjernes sådan lige nå og her, men bør gå væk med tiden når muren får den ventilation på bagsiden. Hele studsfugen skal væk i det antal som angivet og så sættes musetop i.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis