Støbning af træstolper.... Hvordan?

Jeg står og skal ha' støbt nogle stolper i jorden.
Hvordan gør man det bedst? Direkte i jorden eller i et PVC rør?

På forhånd tak
Jeg står og skal ha' støbt nogle stolper i jorden.... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg lavede en "indgangsportal" i vores sidste hus. 

Her gravede jeg stolperne næsten 1,5 mtr ned, og skruede 2 lægter (ca 40 cm lange) på tværs under jordoverfladen, fordi jeg havde spændt en wire ud til hver side, der holdt hegnet. Det gav selvfølgelig noget af et gravearbejde, når der skulle laves 2 huller som er 1,7 mtr dybe, og 0,5 mtr brede.  

Men selvfølgelig også fordi der jo var en låge, og vi havde 45kg schæfer der elskede at komme med 140 Km/T og ramme lågen, med to forben og en voldsom gøen når postbuddet kom 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Bare lige en udpensling, for at være sikker på du får det gjort korrekt.
Skråbånd til hjørnerne, fungerer kun hvis du kan sende dem "i forlængelse" af hegnet, i begge retninger, eller én diagonalt, om end 2 er bedst.

Vil du "holde" hegnet "indenfor" hjørnet, så skal du have nogle skrå-støtter/stivere i stedet, der kan laves af samme træ som dine stolper, og så bare 45-60* hældning, afhængigt af hvor meget træk de skal kunne modstå.

 

Fuldstændig enig - det er en dårlig idé med beton på den måde.

Skråstiver / skråstøtte og iøvrigt stolperne ned i 90 cm og så banker/stamper du sten fast helt forneden + stamper og fylder op + banker tæt med sten igen foroven.

MVH A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Stolperne kan også have en tendes til, at rådne lige over støbningen. Også selv om det er trykimprægneret

Hilsen Lasse

"Jeg kan law det! Ellers kan jeg law det om!!" :)
Stolperne kan også have en tendes til, at rådne lige over støbningen. Også selv om det er trykimprægneret

Hilsen Lasse

"Jeg kan law det! Ellers kan jeg law det om!!" :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis