Fuger ved vinduer mørtel vs fuge bånd ?

Hej Jeg har et hus Fasaden bliver utroligt varm om sommeren vinduerne er i Maghonie ( olierede )

De fuger (polymer) som var monterede da jeg købte huset er så vidt jeg kan se ikke diffusions  åbne,  de er nu begyndt at slippe hvilket betyder at der kan trænge vand ind.. vinduerne er stoppet med glas uld.. altså en skidt kombi af vand og sugende materiale !

Vinduerne har så vidt jeg kan se ikke taget megen skade endnu.. 

fugerne er ca 10-18 m.m. brede

Nu vil jeg fikse det her i sommer..

Hvad er bedste fremgangs måde ?

1) Fjernelse af gamle fuger afrensning af gamnmel maling langs murværks kant, fjernelse af glasuld bagstop.  derefter stoppe igen med kraka værk og etablering af mørtel på kalk med fæhår

ret bekostelig fremgangs måde... med mindre nogle ved hvor man køber billigt kraka værk ?

2)  samme som ovenfor bare med bagstop af rock uld  og udført med mørtel fuge 

3)  Fugebånd fra DANA:  F600 Permanent diffusionsåben elastisk fuge - bagstop med ?

4) Fugebånd Dafaflex 600,  Kampange pris ved carl ras nu.. kan købe gennem min tømre

 evt andre muligheder ?

Hvad siger i gør det selv venner :-)   

Hvis en et fuge bånd ert godt og kan holde op imod 10 år selv på en varm fasade var det jo den nemme løsning :-)

Håber på lidt hjælp

 

 

 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I min verden er fugebånd kun for "amatørernisser" det holder ikke godt i længden og er svært at få til at slutte tæt ind mod mur og er desuden ret dyrt i forhold til en "alm." kvalitetsfuge med bagstop som slutter helt tæt og ser efter min menning LANGT bedre ud end en gang tjæreimprægneret skumgummi, jeg fik selv fuget alle min døre samt vinduer af en proff fugemand til en pris på 1800 kr. (tror jeg det var) inkl materialer og så kunne det jo trækkes fra i skat på boligjobordningen... var det ikke værd at overveje, desuden kan en proff sandsynligvis komme frem til et resultat der er MEGET bedre end hvad du selv kan.

Ved skift af et par vinduer for nogle år siden stod jeg lidt i samme dilemma. Jeg valgte at genbruge det tjærede værk (der var lavet at tjæret "hessian" (optrevlede jutesække)) og supplere med lidt stenuld. Da vinduerne er sydvendt valgte jeg at fuge med mørtel netop for at undgå overvejelser om solnedbrydning. Den løsning er jeg fortsat godt tilfreds med, og det er altså ikke særlig svært at gøre selv med pænt resultat.

Jeg kan tilføje at jeg endte med at bruge tjæret værk og kalkmørtel med fæhår klippet i små stykker.. det holder virkeligt godt og tåler sol vand og frost.. har ikke sluppet i kanterne.  Men eftersom vi har et ældre hus uden effektiv dampspærre lugtede der pludseligt meget af sørøver skip i stuen.. så måtte have vindues karmen af og igang med dampspærre



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også