Valg af profilrør til tipvogn.

Hej folkens.

Jeg skal til at bygge en vogn med tip til min crosser. Men jeg er i tvivl om hvilken dimension af firkant profilrør jeg skal bruge. Regner med den ca bliver 150 x 80 cm med hjulakslen ca midt på. Men kan ikke finde nogen dimensioneringstabel for det. Vil bare ikke have den begynder at hænge efter kort tid.

Er her en som ved hvad f.eks 30x30x2 og 40x40x2 firkantet profilrør kan belastes pr meter?? 

 

Mvh Danni.

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alle lastbiler mv. er lavet af U-profiler, det er noget med at ellers holder det ikke til vridninger.
Men om det er et problem til dit project ved jeg ikke...

Tænkte bare det var mere holdbar. Men ikke noget problem som sådan. Det er bare lige hva størrelse man bør vælge... Vil gerne kunne læsse tæt på de 1000 Kg nemlig... og holde vognen så let som muligt. :-)

Kik på en trailer der må laste 1000 kg. så får du en ide om målene på vangerne.

Nu vil du jo have tip på efterløberen og det kræver du får lavet en rimelig stiv konstruktion som chassis. Hvis det skal være i profilrør skal du vælge noget rekanktulært som dette https://www.sanistaal.com/da/produk...93516.aspx  Du skal nok regne med og skulle op i noget der ligner minimum 80*40*3 mm. Du skal lige huske på det er under tipperiet du får den største belastning på dit chassis.

Hvis det var mig ville jeg nok kigge efter en billig trailer med tip i DBA eller Gul&Gratis. Du skal bare huske på det er akslernes stand der generelt bestemmer trailerens pris. Kan den ikke synes skal du ikke betale ret meget mere end chassis og lad er værd. Og det er til og overse selv om folk nok ikke altid er enige i købers betragtning. Det plejer dog og hjælpe at spørge hvad de skal have for den når den står nysynet  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Problemet med at købe en er bare at jeg gerne vil have en ret smal vogn da den er nemmere at køre rundt i haven med.

Tænker os det ikke må være det sværeste at beregne (hvis man vidste lidt om det som jeg ikke kan prale af)
Men med hjulakslen monteret ca midt på vil de ca 75 cm vange som stikker bagud jo skulle kunne klare 800-1000 kg da det er der den bliver hængslet og ved tip den der skal bære hele vægten. Om jeg skal ligge 2 eller 4 vanger for at få styrken er lidt lige meget. Foran vil den jo blive sat på et træk.
Annonce
Skrevet af Dannikorsholm på 03-07-2015 09:09
Problemet med at købe en er bare at jeg gerne vil have en ret smal vogn da den er nemmere at køre rundt i haven med.

Tænker os det ikke må være det sværeste at beregne (hvis man vidste lidt om det som jeg ikke kan prale af)
Men med hjulakslen monteret ca midt på vil de ca 75 cm vange som stikker bagud jo skulle kunne klare 800-1000 kg da det er der den bliver hængslet og ved tip den der skal bære hele vægten. Om jeg skal ligge 2 eller 4 vanger for at få styrken er lidt lige meget. Foran vil den jo blive sat på et træk.

Ja ok med de specielle ønsker. 

Jo ja, tror desværre du får nogle svorre problemer med styrken samt og holde rumpetten af din "trækker" på jorden under tipperiet hvis jeg forstår din beskrivelse rigtig. 

Ydermere tror jeg slet ikke din "trækker" kan trække et ton på ujævnt terrain uden du får en god del af vægten over op krogen. 

Kom lige til og se du skriver "Crosser" i din indledning. Mener du hermed et tohjulet køretøj ???

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Sorry. Så ATV :-)

dag har jeg en 500 kg trailer 160x100 mener jeg den er sat efter. når jeg fylder den helt kniber det lidt med at trække den men traileren er total overlæsset. Men kan godt se når vægten så kommer helt bag på så kan det ændre noget. Men der kan jeg så flytte akslen lidt bagud...
Skrevet af Dannikorsholm på 03-07-2015 11:42
Sorry. Så ATV :-)

dag har jeg en 500 kg trailer 160x100 mener jeg den er sat efter. når jeg fylder den helt kniber det lidt med at trække den men traileren er total overlæsset. Men kan godt se når vægten så kommer helt bag på så kan det ændre noget. Men der kan jeg så flytte akslen lidt bagud...

Ja ok, en ATV. Hvis det var en cross maskine ville du nok rende ind i endnu flere problemer.  

Du skal så også passe på at din ATV traktor kan bære vægten. 

Husk lige og give dit chassis et kryds eller to så det bliver stift i alle retninger. 

God arbejdslyst. Vi glæder os til og se et par billeder af vidunderet når ..............  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ja det glæder jeg mig os til. Når jeg en gang finder ud af størrelse på vangerne.... :-P
Er lidt træt af at bruge en masse tid på den hvis det ikke holder. Må e om jeg ikke kan finde en eller anden smedebass der kan give et hint... :-D
Skrevet af Dannikorsholm på 03-07-2015 14:12
Ja det glæder jeg mig os til. Når jeg en gang finder ud af størrelse på vangerne.... :-P
Er lidt træt af at bruge en masse tid på den hvis det ikke holder. Må e om jeg ikke kan finde en eller anden smedebass der kan give et hint... :-D

Det er ikke til at give et "hit" til noget du ikke har lavet en skitse over. Dimentionerne på vangerne afhænger i høj grad af hvordan du har tænkt dig og lave chassiet, samt hvordan tipladet fastgøres på samme. Lige nu er det jo KUN dig der har "noget" inde i hovedet. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis