15 meter telefonmast - hvor dybt i jorden?

Hej alle

Min lokale fodboldklub skal til at opsætte nogle 15 meter gamle telefonmaster til nyt lys på banen (1 armatur pr mast). Er der nogen der kan hjælpe med at oplyse hvor langt masterne ca skal i jorden?

Skal der beton omkring masten eller blot sand/grus?

Det er jo altid et ømt punkt for træmaster lige ved overgangen til jord. Er det en fordel at brænde asfaltpap omkring masten 50 cm over og under jord? Det har jeg set nogle gøre.

Mvh Dan

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Hej alle Min lokale fodboldklub skal til at... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan slet ikke forstå, at I vil gøre det så svært:

Hvis man har mulighed for at bore hullet ved hjælp fra elværket, så et det jo ikke et problem at lave det til rigtig dybde.

At bruge beton er at gøre det hele mere besværligt, selvom hullet måske ikke behøver at være så dybt.
Desuden står pænen i en "betonpotte" - og når træet smårådner, hvordan bliver mellemrummet såp fyldt op med jord? - og desuden så gør armeringejern slet ikke nogen gavn nede i den ene ende. Bortset fra at det hele bliver lidt tungere.
Og hvis og når man engang skal fjerne masten har man en gigantisk uhåndterlig klump beton.
Jeg synes at det er en dårlig vane, at støbe alting fast med beton - bare fordi det kan lade sig gøre.

Tja - det er så bare min mening. Ellers god arbejdslyst med et fornuftigt projekt.

To ulykker kommer sjældent alene.
Betonpotte menes simpelthen, at der med tid vil komme vand ind mellem beton og træpæl? F.eks. ved at løbe ned langs pælen og ind bag beton og der skade pælen eller hvad mener du præcis med betonpotte?

Grunden til jeg gerne vil undgå at bore for dybt, er at jeg får bedre lys jo højere masten kommer og der kan 1-1½ meter betyde ret meget ift. hvor godt/dårligt lys jeg får.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


OK - ja det med højden, det kan jeg jo godt forstå.
"Betonpotte" - det var et udtryk som en af de andre brugte - og jeg tænker bare, at det står bedre på langt sigt, når grus og jord kan "sive ned" og fylde små hulrum op. Hulrum, som måske kommer når træet rådner lidt i overfladen. Uanset hvordan man udformer det, så skal man jo nok regne med, at det vil være vådt en stor del af tiden.
​Hvis træet altid er vådt (og gerne iltfattigt), så sker det faktisk ikke noget ved det - Amalienborg er bygget på pæle som holder "evigt" når de er under grundvandsspejlet. De er altid våde.

Det mest sårbare sted er lige i jordoverfladen, hvor det skifter mellem vådt og tørt. Det er nok svært at beskytte.

Men jeg tør ikke lige sige, hvordan du så bedst kan lave det. En stor betonklump skal jo nok holde i mange år - men jeg tør ikke gætte på, hvor længe det holder.

God arbejdslyst med dit støtteprojekt til sportspladsen - MVH A.


To ulykker kommer sjældent alene.
Det var mig der kiggede på din skitse, og så en "betonpotte" for mig.
Og du har nok ret i at phi ikke skal med sorry. Det der er er jo ækvivalent med en plade i samme bredde. Jeg mener nu at omdrejningspunkt er et sted længere nede. Men det er heller ikke væsentlig.
Armeringsjern var for at få den nederste 0,5 m af beton klods til at holde, hvis den metode bliver resultatet.
Men hvis du alligevel skal have professionel assistance fra elværkets luftledningshold, så tag dem med på råd.
Højden er naturligvis med til få mere spredning på lyset. Men lysniveau på gulvplan aftager også i 2. potens med højden. Nogle armaturer har opbygget reflektoren så den kaster mere lys ud til siderne, og lidt mindre midt på.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis du vil have fuld udbytte af de 15 m så er det et pladefundament med en speciel stolpesko du skal bruge elleres skal du de fulde meter ned i jorden med den.

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Annonce
For mig lyder 15 meter høj mast og stolpesko fuldstændig vildt. Hvordan kan den samling nogensinde holde?

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


En stolpesko som denne..

Der udføres et pladefundament med armering hvor denne stolpesko fastgøres. der skal så understøbes under skoen plus de rette 150mm rundt om. Der skal skæres en slidse midt i stolpen og 2 anboringer så den runde stolpen kan komme over skoen og fastgøres. 


Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Sådan en "stolpesko" som du viser på billedet "Bygningskonstruktør" den kan da ikke på nogen måde tåle det bræk, som vil komme i bare almindeligt blæsevejr.

Kun hvis der kommer 4 skråstivere ud til kanten af dit "pladefundament" kan der være lidt mulighed for at det holder til vindbelastning.

Det er jo en enkeltstående mast vi snakker om.

MVH A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Den har du godt nok ikke styr på Martin. Det er fint til en bygning, hvor stolpeskoen ikke skal holde til noget særlig vrid. men en enkelt stående mast 14 høj, vil ikke kunne stå selv i 30 sekunder selv i stille vejr.
Du plejer ellers at være sikkerheden selv.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja. Det har i nok ret i, kan se det for mig nu.
Jeg bukker og nejer. Dette er vist ikke lige mit felt..

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis