15 meter telefonmast - hvor dybt i jorden?

Hej alle

Min lokale fodboldklub skal til at opsætte nogle 15 meter gamle telefonmaster til nyt lys på banen (1 armatur pr mast). Er der nogen der kan hjælpe med at oplyse hvor langt masterne ca skal i jorden?

Skal der beton omkring masten eller blot sand/grus?

Det er jo altid et ømt punkt for træmaster lige ved overgangen til jord. Er det en fordel at brænde asfaltpap omkring masten 50 cm over og under jord? Det har jeg set nogle gøre.

Mvh Dan

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

I min tid som luftledningselektriker skulle de graves 1/5 eller 20% ned. Når så du har en 15m mast skal den 3 meter i jorden. Det mærke der sidder på den som angiver årstal længde o.s.v. sidder 3,5m fra bunden. Så den skulle ende 0,5m over jorden. På den måde kan man let teste om masten er gravet tilstrækkelig ned.

Til det formål du skal bruge dem til får de sikkert ikke helt så stor vindpåvirkning som en række master med tråde. Så du kan måske snyde 20-30 cm. Det betyder så at det sted på masten der har stået i jordskorpen, kommer lidt op. Så er der ligesom startet på en frisk. Jeg har tidligere set at elværks folk var rundt til de store master for at grave jorden væk omkring dem, for så at tjære dem på det ømme sted.

Du skal være opmærksom på at der er meget strenge regler for lysinstallationer på sportspladser, og skrappe ansvars krav. Det kom efter et uheld (vist i 1980`rne) med en dreng der blev slået ihjel. Så vidt jeg husker var der en foreningsformand der kom i spjældet. I skal ikke lige hænge mig op på detaljer men tag jer i agt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg kan godt huske den ulykke , det var lys sat på jernmaster som ikke var blevet jordet , og en dårlig installation gjorde masten strømførende , med en tragisk udgang .
Det kan jo ikke ske med en træmast , men lad en autoriseret el installatør lave el arbejdet , så er i sikre.

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
De gamle master væltede faktisk under bodil (pga de var rådne lige ved overgangen til jorden), men der spiller man heldigvis ikke fodbold

3 meter i jorden var dælme meget. Jeg havde håbet 2 meter kunne gøre det.

Tror også vi vil gøre noget ift. tjære eller andet ved jorden.

Det er selvfølgelig autoriseret el-mand der skal udføre opgaven.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Hej dan

Prøv at spørge det nærmeste elværk om de ikke vil hjælpe.

De har et gigantisk "prop-bor" eller rettere jordbor, og de sætter en pæl på ganske kort tid. Man skovler bare grus ned om pælen bagefter - eller bare jorden.

Men det ved elværket jo også alt om, hvis de kommer.

Hvis det er til en lokal klub, så kan de jo være, at de vil gøre det bare for at være flinke.

Hvis pælene har lidt begyndende råd i "jordoverfladen" så er det naturligvis smart at give dem en gang imprægnering af det som I nu lige kan få fat i.

MVH A

To ulykker kommer sjældent alene.
Tak for svar.

Pælene er ca. Ø30 cm og dem der kommer og bore huller bore med Ø60 cm, så der bliver en del der skal fyldes i hvert hul - ca. 3/4 m3 pr. hul.

El-værket plejer at sætte dem i en dybde på 20 cm pr. meter stolpe. Så en stolpe på 14 meter skal ca. 2,8 meter i dybden. Det synes jeg lyder af meget. Omvendt hvis man fyldte beton omkring pælen kunne man måske sætte dem i en lavere dybde.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Annonce
Fundamentet skal så dybt på grund af de vindlaster den modtager. I stedet for at lave et fundament så dybt, så kunne du udfører et pladefundament i stedet. Så vil pladefubdamentet optage vindlasterne.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Det er en god teori Martin, og fungerer f.eks. ved vindmøller og gittermaster. Men hvordan lige overføre kræfter til en træmast.
Og de 20 % nedgravningsdybde gælder jo når masten bærer stativ til isolatorer og de tråde der hænger til næste mast. De giver jo en del af vindlasten. Du har jo ikke tråde, men til gengæld et stativ med en del lamper på.
Jeg ville bare grave dem ned i korrekt dybde med en rende graver, Hvis jorden er meget leret bør det der kommer ned igen udskiftes med sand eller grus. Og stampes op med en god maskine.
Jeg har været med til at lave et klatretårn af 13 m master. 6 stk monteret som 3 x V Hvor øverste ben i V blev boltet jævla godt sammen. Desuden blev der lavet gulvdæk i toppen og 2 mellem dæk. Det hele står over jorden på en 1 x 3 m flise under hvert ben. Men så er der lavet barduner fra roden af master og ned igennem 1 x 3 m flise der ligger i ca. 3 m dybde. Det har stået uden problemer siden 1995. Men det er jo også en "bygning" med noget grundareal, som er fæstnet til moder jord.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nedgravning af de ca. Ø30 cm master sker ved brug af bor, som er Ø60 cm. Masterne er målt til 14 meter, så de skal ud fra anbefalingen ca. 2,8 meter i jorden, og vil så skulle omkringfyldes med grus/sand. Alternativt skulle man jo så omkringfylde med beton og etablere dem i den halve højde ca. altså ca. 1,5-1,7 meters dybde. "Overfladearealet" når den graves ned i 2,8 meters dybde er ca. 2,8 x 0,3 = 0,85 m2 

Hvs den graves i 1,5 meter og omkringfyldes med beton, så er "overfladearealet" ca. 1,5 x 0,6 = 0,90 m2, så den jord der skal flyttes ved belastning er vel reelt ca. det samme for de to løsninger?

 


Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Det er næsten korrekt, du skal dog have phi med i udregning for at finde overflade areal, på mast og sokkel. Og den trykker kun på den ene side i toppen og på den anden side i bunden. Så det skal sikkert igen divideres med 4. Men da fejlen opstår i begge regnestykker giver slutresultatet samme forhold. MEN kraft x arm giver jo ikke det samme, altså længden hvor jord skal flyttes, i forhold til hele længden. Men uden at have beregninger lige på hånden, kan du da grave dem ned i 1,8 - 2 m. med beton f.eks. OG støbe. Så kan masten ende 1,5 m nede, Du kan så forkæle den med lidt armerings jern på den nederste del, og lidt neden under. Fordel ved støbemetode er at trykket går ud imod oprindelig jord. Altså ikke noget der er omgravet.
Men der kan give lidt større problemer med råd ved jordoverfladen, når de står i en "beton potte" Det sidste kunne måske afhjælpes, med afvanding af "potten" plus tætning med tjære i jordoverfladen e.lign.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg mener ikke pi skal anvendes i beregningen. vi kigger på snittet og der kan man sige at vind på en side af masten aktivere jordtrykket på modsatte side i jorden. Omdrejningspunktet er vel stadig jordoverfladen. Enig ift. armeringsjern ikke er nogen dum idé. Betonen skal nok afsluttes ca. 10 cm under jordoverfladen og så laves med skrå kant så vandet kan løbe væk fra masten. Enig.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis