Hej.
Du har et projekt foran dig.
Nu er jeg udlært elektromekaniker og har viklet i hundredevis af motorer i alle håndterlige størrelser i min tid, og jeg ville ikke drømme om at starte en hjemmevikling uden materialer eller kendskab. Nu er en topolet, som din er, det mest simple fysisk.
Du starter med at hakke spolehovederne af i den ende hvor spoleenderne er ført ud i klemkassen. Så har du da den at kikke på.
Så tænder du autogensvejseren med en stor brænder med blød flamme, altså ikke voldsomt oxiderende, og varmer statoren op, til viklingerne kan trækkes ud.
Så renser du noterne for gammel isolering, grundigt og fuldstændigt, børster alt rent og blæser statoren ren med trykluft.,
Og så skal du have styr på spolestørrelserne, så de kan formes så de kan være der uden at berøre skjoldene og gå fri af evt. køleribber på rotor.
Så skal noterne isoleres med et passende materiale, så kobbertråden ikke kan berøre metal.
Når et spolesæt er lagt i, og der slået lister over for at holde dem på plads, skal de omvikles med bændel og formes færdig, og det var så fase 1.
Næste spolesæt forskydes 120 grader for at give den ønskede faseforskydning, og der er 360 grader rundt.
Så skal du holde styr på x-y-z og u-v-w udføringerne, der skal føres ud i klemkassen.
Og endelig skal der hældes lak over viklingerne, og efter afdrypning skal den i en ovn, vi gjorde det fra fyraften til næste morgen.
Nu skrabes indersiden af statoren fri for lak, og så er den klar til montering af klemmerne.
Afskrækkende, næh, ikke når man har alt specialudstyret
mvh