vikling af elmotor

Hej Lav det selv'er

jeg står med en gammel elmotor (1975) hvor 2 af fasene ser ud til at være gået.

er der nogen af jer der har erfaring i at vikle sådan en om selv har set lidt på youtube og det ser ikke svært ud hvis man kan finde ud af antal lerere, antal vik.linger i en runde og hvormanger runder er der i et sæt.

jeg skal lave en 2,2 kW motor med 3000 omdr til 380v

så vidt jeg kan læse mig frem til er det så 2 par viklinger altså 6 sæt viklinger skal jeg så bare dele antalet af tiller i statoren med 6(12) for at finde ud af hvor mange "runder" der er et par ?

Er der nogen der har link til hvor jeg kan købe materialer til dette.

vh Kristian

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke så nemt, og materialerne er ret kostbare (lakkeret kobbertråd)
Desuden skal statoren lakeres og en tur i en ovn når den er viklet.
Du kan sikkert købe materialerne på det lokale elektroværksted.

Du kan finde en brugt motor for næsten ingen penge..
motoren er monteret via klemmekassen og det er ikke til at finde noget der bare ligner den samme hul afstand og motoren kan ikke flyttes ret meget af hensyn til klinge hejs og fladrem :-(

så alle de monterings typer jeg har kikket på er der ingen der umiddelbart kan tilpasses :-(
så jeg bliver næsten nød til at prøve at vikle den
Kan du ikke ligge et billede op.
Så kunne det være det var nemmere at nogen kunne hjælpe dig.

Temsen

Selv om jeg er elinstallatør, og har lært og erfaret en del om elmotorer, ville jeg aldrig begynde at omvikle en selv. Det er elektromekaniker arbejde, og er i sig selv en 4 årig uddannelse.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Der er en fransk elektromekaniker/omvikler, der har lavet nogle ret illustrative videoer.

Hvis man forstår fransk, eller bruger google chrome med automatisk translation, er teksten også god at få forstand af.

https://sites.google.com/site/rebob...rebobinage

 

Omvikling af elmotor

 

Og linket virker vist ikke rigtigt....

 


 

Annonce

Hej.

Du har et projekt foran dig.

Nu er jeg udlært elektromekaniker og har viklet i hundredevis af motorer i alle håndterlige størrelser i min tid, og jeg ville ikke drømme om at starte en hjemmevikling uden materialer eller kendskab. Nu er en topolet, som din er, det mest simple fysisk.

Du starter med at hakke spolehovederne af i den ende hvor spoleenderne er ført ud i klemkassen. Så har du da den at kikke på.

Så tænder du autogensvejseren med en stor brænder med  blød flamme, altså ikke voldsomt oxiderende, og varmer statoren op, til viklingerne kan trækkes ud.

Så renser du noterne for gammel isolering, grundigt og fuldstændigt, børster alt rent og blæser statoren ren med trykluft.,

Og så skal du have styr på spolestørrelserne, så de kan formes så de kan være der uden at berøre skjoldene og gå fri af evt. køleribber på rotor.

Så skal noterne isoleres med et passende materiale, så kobbertråden ikke kan berøre metal.

Når et spolesæt er lagt i, og der slået lister over for at holde dem på plads, skal de omvikles med bændel og formes færdig, og det var så fase 1.

Næste spolesæt forskydes 120 grader for at give den ønskede faseforskydning, og der er 360 grader rundt.

Så skal du holde styr på x-y-z og u-v-w udføringerne, der skal føres ud i klemkassen.

Og endelig skal der hældes lak over viklingerne, og efter afdrypning skal den i en ovn, vi gjorde det fra fyraften til næste morgen.

Nu skrabes indersiden af statoren fri for lak, og så er den klar til montering af klemmerne.

Afskrækkende, næh, ikke når man har alt specialudstyret

mvh

 


 varmetossen

Klaus
Hvis man håndvikler spolerne, kan det så ikke være svært at få dem på plads, de vil vel fylde mere end en maskinviklet?

Dobbelt post

Hej.

Nu sagde jeg at en topolet er den nemmeste fysisk, men det er fordi der kun er to spoler pr. fase, men det er den værste at tilpasse spoler til. På værkstedet havde vi et kartotek med opskrifter til indstillinger på de justerbare skabeloner vi spolede op på.

Jeg vil stadig ikke drømme om at forsøge på køkkenbordet.

mvh


 varmetossen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis