Solvarme, pillefyr og el-vandvarmer

Hejsa.

Lang historie kort.
Jeg har et pillefyr til at lave varme og varmt vand. Til at hjælpe med at lave varmt vand har jeg også solvarme. Det er en 260ltr tank med solvarme spiral i bunden og pillefyret varmer så i toppen. Hele setup'et er lavet lidt underligt. Så hvis jeg slukker for fyret så trækker gulvvarmen varme ud af brugsvand et = ingen varm vand.
Min tanke var så nu, at da vi også har solceller på taget og producere ca. 1000 kw for meget om året. Kunne man så ikke lade Solen varme det kunne i tanken og så kører det videre over i en elvandvarmer som så kun skulle varme resten.

God eller dårlig idé??

Med venlig hilsen

Anders

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du  samtidig med fyret slukkede for pumpen på gulvvarmen, monstro ikke du så fik både varmt vand i hanen og endnu mere el i overskud ???   

PS. I øvrigt svarer din overskudsproduktion af el til ca 100 liter fyringsolie eller 200 kg piller. Så må du selv lave regnestykket med elproduktionen om det kan gå an i det hele taget.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Problemet er så, hvis jeg slukker for cirkulationspumpen, at solvarmen kan koge hvis ikke den kan komme af med al varmen i brugsvandstanken.

Det hele skyldes nok at setup'et i sin tid er lavet helt forkert. Plus at solvarmebeholderen burde have haft en el patron som backup til de overskyede dage, men så ville den selvfølgelig bare varme huset op også...

Med venlig hilsen

Anders

Skrevet af Hoxer på 29-06-2015 13:57
Problemet er så, hvis jeg slukker for cirkulationspumpen, at solvarmen kan koge hvis ikke den kan komme af med al varmen i brugsvandstanken.

Det hele skyldes nok at setup'et i sin tid er lavet helt forkert. Plus at solvarmebeholderen burde have haft en el patron som backup til de overskyede dage, men så ville den selvfølgelig bare varme huset op også...

Ja, så er det svært. Der er dog noget der tyder på tingene ikke er dimensioneret ordenteligt efter hinanden da et solvarmeanlæg ikke burde kunne koge.

Hvis du har en patron i beholderen vil den bare overtage opvarmningen af huset, så det er nok en rigtig skidt ide. 

Men du skal have lave noget med en ventil der stopper vandstrømmen i beholderens spiral til husets øvrige anlæg. Det skal så laves på en måde at der lukkes op hvis solvarmeanlæget når kogepunktet.

Måske det er nok og have en føler på VVB, der tænder gulvvarmepumpen når kogepunktet er ved og blive opnået, er nok ???  

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis